Anjalan PK 3:lle sulkemisuhka

Uutiset 12.04.2023

Stora Enso aikoo sulkea Anjalan paperitehtaalta toisen paperikoneen.

Tehtaalla alkavat muutosneuvottelut, jotka koskevat Anjalankosken tehdasintegraatin koko henkilöstöä. Jos suunnitelma toteutuu, paperikone suljettaisiin tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä ja sulkeminen vaikuttaisi arviolta 110 henkilöön.

Stora Enso perustelee linjan lopetusta paperin heikon kysynnällä ja korkeilla tuotantokustannuksilla.

Harmittavaa on, että Stora Enso päätti alkuvuodesta vetää Anjalan paperitehtaan pois myynnistä. Yhtiö myi kolme muuta myynnissä ollutta tehdastaan. Paperiliiton tietojen mukaan Stora Ensolle teki Anjalan tehtaasta tarjouksen varteenotettava ostajaehdokas.

- Nyt ollaan tilanteessa, jossa toinen paperikonelinja suljetaan ja sen mukana iso määrä ihmisiä uhkaa jäädä työtä vaille, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Vanhala näkee sulkemissuunnitelman taustalla Venäjän hyökkäyssodan Ukrainassa ja siitä johtuvan puuntuonnin tyrehtymisen Venäjältä. Puupula ja puuraaka-aineen korkea hinta vaikuttavat koko maan metsäteollisuuden toimintaan.

Hätäisyys yllätti

Pääluottamusmies Jari Punakivi ei yllättynyt niinkään suunnitelmasta, vaan kiireestä, jolla tehtaalle etsitään pysyvää ratkaisua.

- Ei jätetty aikaa katsoa lomautusten ajan tilannetta. Olimme neuvotelleet lomautuksista vuoden loppuun saakka, Punakivi perustelee.

Jäljelle jäävä kone keskittyy kirjapaperilaatuihin

Anjalan tehtaalla valmistetaan päällystettyä ja päällystämätöntä kirjapaperia, päällystettyä aikakauslehtipaperia ja parannettua sanomalehtipaperia kahdella koneella. Jos päällystämättömiä mekaanisia papereita valmistava PK3 suljettaisiin pysyvästi, tehtaan vuosikapasiteetti pienenisi 250 000 tonnia. Kirjapaperilaatujen valmistusta aiotaan jatkaa käyttöön jäävällä paperikoneella.

Anjalan paperitehdas kuuluu samaan Anjalankosken tehdaskokonaisuuteen Inkeroisten kartonkitehtaan kanssa. Stora Enso kertoo tiedotteessa tekevänsä tiivistä yhteistyötä muiden toimipaikkojen, paikallisyhteisön ja muiden sidosryhmien kanssa tukeakseen työntekijöiden uudelleen työllistämistä ja kouluttamista siinä tapauksessa, että irtisanomisia tulee.

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle