Aluevaaleissa äänestetään arjen asioista

Uutiset 04.11.2021

Valtuutetut valitaan hyvinvointialueittain.

Paperiliitto tukee aluevaaleihin ehdokkaiksi asettuvia jäseniään. Aluevaaleissa on kyse palveluiden järjestämisestä neuvolasta vanhustenhoivaan.

Sote-uudistuksessa monet palvelut siirtyvät kuntien vastuulta uusille hyvinvointialueille. Tammikuussa järjestettävissä aluevaaleissa voit äänestämällä vaikuttaa siihen, miten arjen palvelut omalla alueellasi järjestetään.

SAK:n aluevaalien verkkosivuille on haastateltu aluevaaleissa ehdolla olevia. Oululainen turvallisuusvalvoja Markku Eilola-Jokivirta kertoo jutussa haluavansa vaikuttaa siihen, miten lähipalvelut ja pelastustoimi järjestetään ja miten nämä lähipalvelut toimivat tulevaisuudessa.

Aluevaalit järjestetään 23. tammikuuta 2022 ja niiden ennakkoäänestys alkaa 12. tammikuuta.

Paperiliitolta vaalitukea

Oletko ehdokkaana aluevaaleissa ja Paperiliiton jäsen? Voit hakea Paperiliitolta tukea vaalityöhön. Vaalituen määrä on 150 euroa.

Ole yhteydessä: markku.lihavainen@paperiliitto.fi.

Valtuutettujen määrät alueittain

59 valtuutettua (11 hyvinvointialuetta): Keski-Pohjanmaan, Kainuun, Itä-Uudenmaan, Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kymenlaakson, Pohjois-Karjalan, Kanta-Hämeen, Pohjanmaan, Lapin sekä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueet.

69 valtuutettua (6 hyvinvointialuetta): Keski-Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Satakunnan, Pohjois-Savon, Keski-Suomen sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueet.
79 valtuutettua (4 hyvinvointialuetta): Pohjois-Pohjanmaan, Länsi-Uudenmaan, Varsinais-Suomen sekä Pirkanmaan hyvinvointialueet.

SAK: Aluevaalit lähestyvät, mutta mistä niissä äänestetään?