Alan historian suurin investointi

Tiedotteet, Uutiset 23.04.2014

Metsä Fibre valmistelee biotuotetehtaan rakentamista Äänekoskelle nykyisen sellutehtaan alueelle.

Jos hanke toteutuu, tehdas olisi metsäteollisuuden historiassa suurin investointi Suomessa. Investoinnin arvo on 1,1 miljardia euroa.
– Investointi luo uskoa suomalaiseen metsäteollisuuteen. Tämä on aurinkoinen päivä metsäteollisuuden työntekijöille, luonnehtii Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
Metsä Groupin laskelmien mukaan tehdas tuo toteutuessaan 2500 työpaikkaa koko arvoketjuun.
Yhtiön mukaan kyseessä on maailman ensimmäinen uuden sukupolven biotuotetehdas, joka mahdollistaa puuraaka-aineen jalostamisen monipuoliseksi tuotevalikoimaksi. Sellun ohella tehdas tuottaa resurssitehokkaasti bioenergiaa ja erilaisia biomateriaaleja.

Tehokas ja nykyaikainen

Biotuotetehdas pyritään saamaan käyttöön vuonna 2017. Tehtaan sellukapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Tarkoitus on rakentaa biotuotetehtaasta maailman tehokkain ja nykyaikaisin.
– Investoinnin keskeisin peruste on korkealaatuisen havusellun kysynnän maailmanlaajuinen kasvu. Tavoitteenamme on vahvistaa johtavaa asemaamme tällä markkinalla. Investointi tukee Metsä Fibren kasvua ja parantaa kannattavuuttamme pitkällä aikavälillä, kertoo Metsä Groupin pääjohtaja Kari Jordan tiedotteessa.
Lopullinen päätös laitoksen rakentamisesta voidaan tehdä vasta ympäristövaikutusten arvioinnin ja ympäristölupaprosessien jälkeen. Jordanin mukaan lopulliseen päätökseen vaikuttavat myös maailmantalouden ja erityisesti Aasian alueen taloudellinen kehitys, markkinanäkymät sekä muun muassa puunhankintaan, luvitukseen ja logistiikkaan liittyvät ratkaisut.
Tehdas lisää kuitupuun käyttöä Suomessa noin 4 miljoonalla kuutiometrillä eli noin 10 prosentilla vuodessa. Kuitupuu hankitaan pääosin Suomesta. Metsä Groupin mukaan havukuitupuun hakkuita voidaan kestävästi lisätä vuosittain 7 miljoonalla kuutiometrillä ja koivukuidun 4 miljoonalla kuutiometrillä.