Aktiivimalli näyttää leikkurilta

Tiedotteet, Uutiset 27.04.2018

Arvion mukaan SAK:laisista ansiopäivärahaa saavista alle puolet on täyttänyt aktiivisuusehdon ensimmäisen kolmen kuukauden aikana.

Ensimmäisen tarkastelupisteen tulokset viittaavat siihen, että aktiivimallin ehtojen täyttäminen on vahvasti riippuvainen osaamisalasta ja iästä.
SAK:laisista työttömyyskassoista kerätyt tiedot kertovat karua kieltä aktiivimallin toteutumisesta. Arvion mukaan SAK:laisista ansiopäivärahaa saavista alle puolet (47 %) on täyttänyt aktiivisuusehdon ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin Kelan aiemmin julkaisemat tiedot viime vuoden lopun tilanteesta.

SAK on alusta saakka vastustanut aktiivimallia, koska se kohtelee työttömiä hyvin eri tavoin. SAK:n keräämät ennakkotiedot vahvistavat tätä käsitystä. Eri aloilla aktiivisuusehdon on pystynyt täyttämään kovin eri tavoin.

Erityisen hankalalta tilanne näyttää ikääntyvien työttömien kohdalla. SAK:hon tulleiden viestien perusteella ikääntyville työttömille ei ole välttämättä edes pyydettäessä tarjolla palveluja ja heidän työllistymisensä on hyvin vaikeaa.

Toisin kuin hallitus on väittänyt, aktiivimalli on johtamassa isoon työttömyysturvan leikkaukseen. SAK:n arvion mukaan aktiivimalli voi leikata työttömyysturvamenoja jopa 80 miljoonalla eurolla tänä vuonna.

SAK kertoo tarkennettuja tietoja aktiivimallin toteutumisesta kun koko alkuvuoden tiedot valmistuvat. Nyt kerätyt tiedot perustuvat kahdeksan työttömyyskassan huhtikuun alkupuolen tilanteen perusteella tehtyihin arvioihin.

Lue koko uutinen Ansiopäivärahan saajista alle puolet täyttänyt aktiivisuusehdon 27.4.2018