Ylähuuli höllentymässä

to 24. lokakuuta 2019 13.09.00

Mielenterveysongelmia on pidetty häpeällisinä, mutta nyt tulppa on poksahtanut pullon suulta. Prinssi Harry aloitti vuosi sitten julkisen keskustelun avautumalla omista – äitinsä Dianan kuolemaan liittyvistä ‒ vaikeuksistaan.

Julkinen keskustelu on poikinut konkreettisia toimenpiteitä ja jopa määrärahoja. Tänne Cornwallin kreivikuntaan on valmistumassa ensimmäinen lastenpsykiatrinen osasto. Tähän asti lapset on lähetetty hoitoon satojen kilometrien päähän kotoaan. Mielenterveyspalveluiden saatavuus on kuitenkin heikko, ja työ on pitkälle hyväntekeväisyysjärjestöjen varassa. Olen työskennellyt terapeuttina järjestössä, joka tarjoaa edullista tai jopa ilmaista terapiaa, sillä harvalla on täällä varaa yksityisiin taksoihin.

Avun tarve on kasvanut etenkin lasten ja nuorten kohdalla räjähdysmäisesti,  ja hoitoon pääsyä saattaa joutua jonottamaan jopa vuoden. Syynä lasten huonoon vointiin on omalääkärien mukaan sosiaalisen median luomat paineet, kiusaaminen ja yksinäisyys.

Itsemurha on Britanniassa alle 45-vuotiaiden miesten yleisin kuolinsyy. Heitä yritetään auttaa mm. kampanjoimalla vankiloissa ja yliopistoissa sekä pubien olutmattoihin painetun informaation avulla. Dementia on puolestaan lisännyt avun tarvetta vanhustenhoidossa, ja työikäiset – joilta vaaditaan kasvavaa tehokkuutta ‒ taistelevat stressin ja masennuksen kanssa, usein vain mielialalääkkeiden varassa.

Kun kriisivalmiutta ei ole, akuutissa hädässä olevat turvautuvat sairaalan päivystykseen tai poliisiin, jotka kamppailevat vähenevien määrärahojen kurimuksessa. Poliisin mukaan yli puolet työajasta kuluu mielenterveyspuolelle kuuluvien asiakkaiden kanssa.

Mutta tunnelin päässä näkyy valoa: Cornwall on saamassa lasten yksikön lisäksi psykiatrisen kriisikeskuksen ja kouluihin on luvassa mielenterveystiimejä.

Hyvä näin, mutta milloin puututaan huonon olon syihin?

Teksti: Kaarina Griffiths

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.