Uutta tehtaanomistajaa odotellessa

pe 20. joulukuuta 2019 07.00.00

Äänekosken CP Kelcolla kokoonnuttiin kuvaan marraskuisena tiistaina. Laborantti Taina Tarvainen uskaltautuu ainoana naisena yhteiskuvaan. Hän nauraa, että pikkuisen on hämmentävä tällainen kuvaustilanne. Hän kertoo, että työehtosopimusneuvottelut ovat monella päällimmäisenä mielessä.
-Kiky on ollut monelle kirosana. Onko se 24 tuntia nyt sitten parantanut jotain sellaista, mitä piti, hän miettii.

Käynninvarmistaja Jari Möller mekaaniselta puolelta muistuttaa, että tänään on valtakunnallinen miesten päivä. Tarvainen myöntää, että jotain hyvää on miehelle illalla laitettava, päivän kunniaksi.

CP Kelcon amerikkalainen omistaja J.M. Huber Corporation etsii parhaillaan tehtaalle ostajaa.

- Ei ole ensimmäistä kertaa myynnissä tämä meidänkään huusholli. Isäntä on vaihtunut useamman kerran, Möller kertoo.
- Olisin odottanut suomalaista isäntää, mutta enemmän itämaan tietäjiä täällä on käynyt. En usko, että kukaan tätä ostaa siksi, että laittaisi puljun kylmäksi. Kukaan kilpailijakaan ei niin hölmö ole, että sen takia ostaisi, hän miettii.

Laborantti Santeri Rautiaisella on mielessä postilakko. Hän miettii, mahtaako se ikinä päättyä. Isänpäiväpaketti on Postissa jumissa.
- Näkyy se täällä työpaikallakin niin, että päivän lehdet eivät tule kahvioon eikä työpaikan sisäinen posti kulje. Sekin liittyy tähän lakkoon. Kyllä Postin pitäisi antaa periksi työntekijöille. Tuollaiset palkanalennukset ovat kohtuuttomia, hän miettii.

Pääluottamusmies Timo Pulli kertoo, että viime perjantaina vietetyistä pikkujouluista on riittänyt juttua. Samalla juhlittiin myös CMC-tehtaan 75-vuotisjuhlaa komeasti Jyväskylän Laajavuoressa parinsadan hengen voimin. Mutta yksi oli joukosta poissa.
- En päässyt juhlapaikalle, kun olin päivystämässä. Onneksi firma antaa meille päivystäjille illalliskortin. Sen verran firma kompensoi, että emännälle saa muutakin kuin hot dogin ostettua. Näillä näkymin Jyväskylään vien lennonjohdon syömään, siis ei tiedä suostuuko hän mukaan, mutta jos lähtee, niin Jyväskylään vien, Pulli lupaa.

Hän kehuu, että tässä firmassa vietetään edelleen kunnon pikkujoulut, joihin eläkeläisiäkin kutsutaan mukaan. Siitä kannattaa olla ylpeä.

Teksti Mari Schildt
Kuva Max Steffansson

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.