Uutta tehtaanomistajaa odotellessa

pe 20. joulukuuta 2019 07.00.00

Äänekosken CP Kelcolla kokoonnuttiin kuvaan marraskuisena tiistaina. Laborantti Taina Tarvainen uskaltautuu ainoana naisena yhteiskuvaan. Hän nauraa, että pikkuisen on hämmentävä tällainen kuvaustilanne. Hän kertoo, että työehtosopimusneuvottelut ovat monella päällimmäisenä mielessä.
-Kiky on ollut monelle kirosana. Onko se 24 tuntia nyt sitten parantanut jotain sellaista, mitä piti, hän miettii.

Käynninvarmistaja Jari Möller mekaaniselta puolelta muistuttaa, että tänään on valtakunnallinen miesten päivä. Tarvainen myöntää, että jotain hyvää on miehelle illalla laitettava, päivän kunniaksi.

CP Kelcon amerikkalainen omistaja J.M. Huber Corporation etsii parhaillaan tehtaalle ostajaa.

- Ei ole ensimmäistä kertaa myynnissä tämä meidänkään huusholli. Isäntä on vaihtunut useamman kerran, Möller kertoo.
- Olisin odottanut suomalaista isäntää, mutta enemmän itämaan tietäjiä täällä on käynyt. En usko, että kukaan tätä ostaa siksi, että laittaisi puljun kylmäksi. Kukaan kilpailijakaan ei niin hölmö ole, että sen takia ostaisi, hän miettii.

Laborantti Santeri Rautiaisella on mielessä postilakko. Hän miettii, mahtaako se ikinä päättyä. Isänpäiväpaketti on Postissa jumissa.
- Näkyy se täällä työpaikallakin niin, että päivän lehdet eivät tule kahvioon eikä työpaikan sisäinen posti kulje. Sekin liittyy tähän lakkoon. Kyllä Postin pitäisi antaa periksi työntekijöille. Tuollaiset palkanalennukset ovat kohtuuttomia, hän miettii.

Pääluottamusmies Timo Pulli kertoo, että viime perjantaina vietetyistä pikkujouluista on riittänyt juttua. Samalla juhlittiin myös CMC-tehtaan 75-vuotisjuhlaa komeasti Jyväskylän Laajavuoressa parinsadan hengen voimin. Mutta yksi oli joukosta poissa.
- En päässyt juhlapaikalle, kun olin päivystämässä. Onneksi firma antaa meille päivystäjille illalliskortin. Sen verran firma kompensoi, että emännälle saa muutakin kuin hot dogin ostettua. Näillä näkymin Jyväskylään vien lennonjohdon syömään, siis ei tiedä suostuuko hän mukaan, mutta jos lähtee, niin Jyväskylään vien, Pulli lupaa.

Hän kehuu, että tässä firmassa vietetään edelleen kunnon pikkujoulut, joihin eläkeläisiäkin kutsutaan mukaan. Siitä kannattaa olla ylpeä.

Teksti Mari Schildt
Kuva Max Steffansson

Lähden mukaan vuoden parhaisiin bileisiin!

Bileet pidetään Helsingissä 5. marraskuuta. Ammattiosastot tukevat nuoria matka- ja majoituskuluissa.

Lähde tutustumaan parempaan työelämään

Huomio Lahden, Jyväskylän ja Kouvolan seutu: SAK kutsuu kaikkia liittojensa jäseniä nauttimaan iltapalaa ja saamaan eväitä parempaan työelämään.

Ammattiosastojen syyskokoukset

Katso täältä oman osastosi syyskokousajankohta.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Imatran joukkue voitti kultaa, Valkeakoski hopeaa ja Kuusaa pronssia Paperiliiton jalkapalloturnauksessa.

Juha Kärkkäinen ei pane pahakseen, jos prosessissa on jotain häikkää. Vian löytäminen palkitsee.

Mika Ravanderin mielestä tärkeintä ei ole saalis, vaan että tilanteita tulee ja makkaranpaistossa riittää puitavaa.