Uusi sarja: Minun porukkani

to helmik. 24 07:00:00 2022

Hartolalaisen autotallin takahuoneesta kaikuu pihamaalle saakka juureva hard rock, ja se kuulostaa hyvältä. Tiukkaa kitarointia, tarttuvia melodioita ja asiaankuuluvan karheaääninen laulusolisti.

Pienen huoneen täyttää viisi miestä soittovarusteineen. Laulumikrofonin takana seisoo Timo Laakso kitaroineen ja hymyilee leveästi. Hän toteaa, että kaiken kaikkiaan bändi  on ollut onnenpotku. Heillä on hieno porukkahenki. Treenikämpällä musiikkiin voi uppoutua täysin, jolloin työasiat ja stressi unohtuvat. Tämä on hauskaa!

– On tärkeää, että pääsee tekemään musiikkia yhdessä. Sen kyllä huomasi, kuinka sitä oli kaivannut, kun välissä oli vuosia ilman bändiä. Vaikka olin soittanut kotona, eihän se ole lähellekään sama kuin porukassa, Laakso sanoo.

Yhtye syntyi sattumalta. Yhdeksän vuotta sitten Timo Laakson vanha ystävä Kari Haajanen täytti 50 vuotta. Miehet päättivät kasata juhliin bändin vanhoista soittokavereistaan. He soittivat tuttuja cover-kappaleita, ja illasta tuli hauska.

Myöhemmin yksi kavereista kysyi, laitettaisiinko harrastusbändi pystyyn. Miehet olivat aikanaan soittaneet monissa eri kokoonpanoissa. Osa ei ollut milloinkaan lopettanut soittamista, mutta kaikilla ei ollut enää soittokamojakaan. Innostus kuitenkin heräsi.

Laakso itse on soittanut ja laulanut 13-vuotiaasta.

– Olen uuden aallon kasvatti. Ratsiat ja Pelle Miljoonat ja muut tuli tarkkaan kuunnelluksi ja opetelluksi, hän sanoo.

Yhtyeen oli tarkoitus jatkaa cover-linjalla. Pian Laakso ja Haajanen huomasivat, että pystyväthän he tekemään omiakin biisejä. Ne alkoivat jopa kuulostaa hyviltä.

Vuonna 2015 perustettu bändi sai nimen BadName ja siitä alkoi muotoutua musiikillisesti paljon kunnianhimoisempi kuin alun perin oli tarkoitus.

– Ajattelemme musiikin teosta samalla tavalla. Kaikki yrittävät puhaltaa yhteen hiileen. Yritämme tehdä kappaleista mahdollisimman hyviä, sanoo Laakso.

Bändin jäsenet tuovat Laakson ja Haajasen sorvaamiin kappaleisiin omat osuutensa ja osaamisensa. Laakso toteaa, että sillä on suuri merkitys.

– Jokainen saa tehdä, mitä tykkää ja omalla tavallaan. Se on suola tässä hommassa. Tässä iässä terävimmät särmät ovat hioutuneet, ja sitä osaa antaa tilaa toisillekin, Laakso sanoo.

BadName alkoi melko pian perustamisensa jälkeen harvakseltaan esiintyä tutuissa kuppiloissa Päijät-Hämeen alueella. Myöhemmin se on ollut lämmittelemässä monelle nimiyhtyeelle. Vähitellen ihmiset rupesivat kyselemään, kenen biisejä he esittivät. Sitten kyseltiin, saako heidän musiikkiaan äänitteinä.

– Ajattelimme, että tehdään sitten oikein levy, sanoo Laakso.

Vuonna 2019 ilmestynyt Are You Ready For Me valmistui helsinkiläisessä studiossa. Spotifyt, Youtubet tai teostoasiat eivät olleet hallussa, mutta ulkopuolisella avulla kaikki saatiin tehdyksi.

Laakso kertoo, että puolituttu kaveri Englannissa kysyi, saako musiikkia levittää. Sen jälkeen BadName on kuulunut radioissa eri puolilla maailmaa. Eräällä saksalaisella kanavalla heidän tuotoksensa on jopa kerran valittu viikon levyksi. Kuukauden levyksi se on ollut ehdolla parillakin kanavalla Saksassa.

Yhtyeen toinen levy Boothill Gang on on juuri valmistumassa. Suunniteltu ilmestymisajankohta on helmi–maaliskuun vaihteessa. Laakso kuvailee, että kokonaisuus on on harkitumpi kuin ensimmäisellä levyllä, mutta varmisteluun ei ole lähdetty.

– Tehtiin kappaleita jotka meistä oli hyviä. Suurena apuna molemmilla levyillä ja etenkin tällä uusimmalla on ollut Pekka ’Splendid’ Laine joka on toiminut kaitsijana ja tuottajana.

Miehet pyrkivät harjoittelemaan yhdessä suunnilleen kerran viikossa, mutta kerran tai kaksi kolmessa viikossa on lähempänä totuutta. Laakso tekee kolmea vuoroa Stora Enso Packagingilla Lahdessa ja asuu Heinolassa. Muut asuvat Heinolassa, Hartolassa ja Jyväskylässä. Tämä yhtälö rajoittaa menoa.

Treenit kestävät yleensä 3–4 tuntia. Välillä pidetään taukoa ja juodaan kahvia, kysellään kuulumisia ja parannetaan maailmaa.
– Jos jollakulla on ollut ikävä työpäivä, niin kyllä me se kuunnellaan. Jos on ollut vastoinkäymisiä, niin niistä puhutaan. Ja kaikki sähkön hinnat ja polttoaineen hinnat keskustellaan, sanoo Laakso.

Teksti ja kuva Reima Kangas

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.