Työpari ja parhaat kiistakumppanit

to 1. huhtikuuta 2021 06.58.00

Virallisesti käynninvarmistajat, mutta paremmin vuorosähkömiehenä tunnettu Ari Sillanpää ja vuorokorjausmiehenä tunnettu Juhani Kaski ovat jo kymmenvuotinen parivaljakko BillerudKorsnäsin tehtaalla Pietarsaaressa.

Mehukkaimmat kiistat parivaljakko saa aikaan aina samasta asiasta: Onko se sähkövika vai mekaaninen vika? Sähkömies väittää, että se on mekaaninen vika, ja korjausmies, että sähkövika.

– Se on se ikuinen taistelu, Sillanpää nauraa.

Kaski komppaa, että molemmat ovat sitä mieltä, että se on se toinen – kunnes toisin todistetaan.

Sitten ruvetaan korjaamaan, jotta nähdään, kumpi oli oikeassa.

Molemmat kehuvat toisiaan, että hyvin tulevat juttuun. Kaski tunnustaa, että kyllä toi Sillanpää ihan passeli tyyppi on.

– Se ei anna periksi missään! Se tappelee niin kauan, että kone toimii, jos on jotain sähkö- tai ohjelmointipuolella. Ei luovuta, Kaski sanoo.

Sillanpää sanoo, että työpari on ammattimies: kaikki on tullut korjattua.

– Ihan mukava kaverihan se on – noin muuten, hän nauraa.

Miehet tuumaavat, että toinen on sellainen, että siihen voi luottaa – kun ei muutakaan voi! Lomat BillerudKorsnäsilla kiertävät niin, että kesäaikaan työparit sekoittuvat. He sanovat, että kyllä työt silloinkin sujuvat, mutta myöntävät sitten, että on se kuitenkin kiva, kun vakituinen taistelupari palaa remmiin.

Vaikka meren äärellä ollaan, Pietarsaaressa on tänä talvena lunta riittänyt, kymmeniä senttejä. Kaski tuumaa, ettei muista, milloin olisi ollut yhtä paljon. Rivitalon pihaa auratessa se on tullut tutuksi.

– Minen tykkää tuosta valakosesta paskasta pätkääkään. Jokku voi tykätäkki, hän sanoo ja vilkaisee kaveriin.

– Kyllä talvi pitää olla talvi eikä semmonen rapakka! Lunta ja pakkasta! Semmonen kunnollinen talvi, kun on ollu nyt, Sillanpää sanoo.

Hän kertoo, että kahdeksanvuotias poika kotona pitää huolen siitä, että isäkin on päässyt pulkkamäkeen.

Vaan sitten on lähdettävä hommiin. Tänään on täysmiehitys, eikä Kaskea siksi tarvita pituusleikkurilla, mutta Sillanpää lähtee vielä muutamaksi tunniksi pakkaamaan rullia.

BillerudKorsnäsin tehtaalla on käytössä 12-tuntiset vuorot. Kohta alkaakin viiden päivän vapaa.

– Työpäivät on pitkiä, mutta niitä on vähän. On se hyvä systeemi, Sillanpää sanoo.

Siitä työpari on vilpittömän samaa mieltä.

Teksti Mari Schildt
Kuva  Päivi Karjalainen

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Lue lisää koulutuksista

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Paperiliitto-lehden viime vuoden kansista paras oli numerossa 8 "Menestyksen takuumies".

Jos ihmettelit joulukuun Paperiliitto-lehden ristikon vihjeitä, asialle löytyy selitys.

»Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tosin totesi joitain viikkoja sitten, ettei palkalla kuulukaan tulla toimeen.»