Tuore talonomistaja viihtyy reservissä

pe 24. syyskuuta 2021 08.00.00

Taannoin Lauri Mäenranta, 32, keskusteli kavereidensa kanssa siitä, miten kukakin päätyi omalle alalle. Mäenrannan ykkösvaihtoehto yläasteen jälkeen ammatillisiin opintoihin haettaessa oli paperiprosessi, mutta hän ei muista enää lainkaan, miksi hän valitsi juuri sen.

Valinta on osoittautunut toimivaksi. Mäenrannan ura alkoi Lohjan Mondilla, josta hän siirtyi myöhemmin Kirkniemeen tekemään vuorotteluvapaan sijaisuutta.

– Kaikenlaisia huhupuheita oli ilmassa Mondin tulevaisuudesta. Kun vuoden mittainen vuorotteluvapaan sijaisuus aukesi, ajattelin, että nyt on tilaisuuteni tullut.

Mäenranta vakinaistettiin jo ennen sijaisuuden loppua. Seitsemän Kirkniemen vuoden aikana hän on päässyt tutustumaan eri töihin monipuolisesti. Hän on ollut päällystäjä kakkosena, päällystäjä ykkösenä ja saanut myös kakkoslinjan sylinterioppia. Nykyään hän työskentelee ykkös- ja kakkospaperikoneen reservissä – ja tykkää työstään erittäin paljon.

– Reservin vahvuus on neljä työntekijää. Työt ovat hyvin vaihtelevia: olemme lisäkäsinä ongelmatilanteissa ja mukana superkalantereiden telanvaihdossa, pulpperoimme hylkyrullia, tuuraamme muiden lomia ja poissaoloja. Itse sijaistan muun muassa massa- ja sylinterimiehiä. Reserveillä on myös päällekkäisiä osaamisia, mutta hyvä ristiinkoulutus mahdollistaa porukan liikuttelun tilanteen vaatiessa.

Mäenranta lisää, että tietyissä vakansseissa, kuten paperikoneella, hyvät muistiinpanot ovat avuksi, jos ei ole pääsyt kertaamaan. Onneksi paikalla on yleensä aina joku, jolta voi kysyä apua.

Tällä hetkellä Mäenrantaa ei kiinnosta ammattiosastotoiminta tai vaikuttaminen luottamustoimessa, sillä työ tarjoaa riittävästi haasteita.

– Työssä on vielä niin paljon oppimista, että ei minulla riittäisi aika paneutua muuhun. Pidän kuitenkin ovet avoinna.
Vapaa-ajallakaan Mäenrannalla ei ole ollut aikaa pyöritellä peukaloitaan, sillä hänellä on ollut menossa talonrakennusprojekti. Isän ja pikkuveljen avustuksella Lohjalle nousi kymmenessä kuukaudessa Kastellin yksikerroksinen omakotitalo.

Mäenranta muutti taloon, kun se oli vielä vähän vaiheessa. Nyt heitä asuu talossa kaksi, sillä joulukuussa 2020 hän tapasi nykyisen avovaimonsa.

Lyhyt kierto ja talon rakentaminen menivät Mäenrannan mukaan kivuttomasti yksiin. Nukkuminen ei ole hänelle koskaan ollut ongelma.

– Kyllä se seitsemän tuntia tuli aina nukuttua.

Teksti Tiina Suomalainen
Kuva

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.