Tuore talonomistaja viihtyy reservissä

pe 24. syyskuuta 2021 08.00.00

Taannoin Lauri Mäenranta, 32, keskusteli kavereidensa kanssa siitä, miten kukakin päätyi omalle alalle. Mäenrannan ykkösvaihtoehto yläasteen jälkeen ammatillisiin opintoihin haettaessa oli paperiprosessi, mutta hän ei muista enää lainkaan, miksi hän valitsi juuri sen.

Valinta on osoittautunut toimivaksi. Mäenrannan ura alkoi Lohjan Mondilla, josta hän siirtyi myöhemmin Kirkniemeen tekemään vuorotteluvapaan sijaisuutta.

– Kaikenlaisia huhupuheita oli ilmassa Mondin tulevaisuudesta. Kun vuoden mittainen vuorotteluvapaan sijaisuus aukesi, ajattelin, että nyt on tilaisuuteni tullut.

Mäenranta vakinaistettiin jo ennen sijaisuuden loppua. Seitsemän Kirkniemen vuoden aikana hän on päässyt tutustumaan eri töihin monipuolisesti. Hän on ollut päällystäjä kakkosena, päällystäjä ykkösenä ja saanut myös kakkoslinjan sylinterioppia. Nykyään hän työskentelee ykkös- ja kakkospaperikoneen reservissä – ja tykkää työstään erittäin paljon.

– Reservin vahvuus on neljä työntekijää. Työt ovat hyvin vaihtelevia: olemme lisäkäsinä ongelmatilanteissa ja mukana superkalantereiden telanvaihdossa, pulpperoimme hylkyrullia, tuuraamme muiden lomia ja poissaoloja. Itse sijaistan muun muassa massa- ja sylinterimiehiä. Reserveillä on myös päällekkäisiä osaamisia, mutta hyvä ristiinkoulutus mahdollistaa porukan liikuttelun tilanteen vaatiessa.

Mäenranta lisää, että tietyissä vakansseissa, kuten paperikoneella, hyvät muistiinpanot ovat avuksi, jos ei ole pääsyt kertaamaan. Onneksi paikalla on yleensä aina joku, jolta voi kysyä apua.

Tällä hetkellä Mäenrantaa ei kiinnosta ammattiosastotoiminta tai vaikuttaminen luottamustoimessa, sillä työ tarjoaa riittävästi haasteita.

– Työssä on vielä niin paljon oppimista, että ei minulla riittäisi aika paneutua muuhun. Pidän kuitenkin ovet avoinna.
Vapaa-ajallakaan Mäenrannalla ei ole ollut aikaa pyöritellä peukaloitaan, sillä hänellä on ollut menossa talonrakennusprojekti. Isän ja pikkuveljen avustuksella Lohjalle nousi kymmenessä kuukaudessa Kastellin yksikerroksinen omakotitalo.

Mäenranta muutti taloon, kun se oli vielä vähän vaiheessa. Nyt heitä asuu talossa kaksi, sillä joulukuussa 2020 hän tapasi nykyisen avovaimonsa.

Lyhyt kierto ja talon rakentaminen menivät Mäenrannan mukaan kivuttomasti yksiin. Nukkuminen ei ole hänelle koskaan ollut ongelma.

– Kyllä se seitsemän tuntia tuli aina nukuttua.

Teksti Tiina Suomalainen
Kuva

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Lue lisää koulutuksista

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Paperiliitto-lehden viime vuoden kansista paras oli numerossa 8 "Menestyksen takuumies".

Jos ihmettelit joulukuun Paperiliitto-lehden ristikon vihjeitä, asialle löytyy selitys.

»Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tosin totesi joitain viikkoja sitten, ettei palkalla kuulukaan tulla toimeen.»