Trooppinen kesäpäivä Kuusankoskella

ma lokak. 07 13:31:00 2019

Ja sitten sanotaan muikku! Kuusanniemi-Voikkaan jäseniä ryhmittäytyi kesäjuhlan kunniaksi perinteiseen yhteiskuvaan elokuun viimeisenä perjantaina. Taideruukin Pato-Areenalle Kuusankoskelle oli saapunut vajaat 60 jäsentä nauttimaan yhdessäolosta ja trooppisen kosteasta ja lämpimästä kesäillasta.

Juhlan puuhanainen, osaston taloudenhoitaja Kati Tähti kertoo, että Voikkaan osaston liityttyä Kuusanniemen osastoon Voikkaalta jäi rahaa, joka oli käytettävä yhteiseksi hyväksi. Mikä sen parempi tapa, kuin kesäjuhlat kaikille osastolaisille. Ohjelmassa nähtiin muun muassa huikea paikallinen lahjakkuus, taikuri Matias Husgafvel. Tarjolla oli ruokaa ja juomaa yllin kyllin, ja bändi soitti suomirokkia.

- Loppuillasta taisivat kaikki olla tanssilavalla, Tähti nauraa.

Ammattiosaston puheenjohtajanakin pitkään toiminut Hannu Pääkkönen kiittelee tilaisuuden järjestäjiä.

- Mukavaa, että mahdutaan kaikki ikäluokat samaan potrettiin, hän sanoo.

Hänen mukaansa työttömien tilanteesta on keskusteltu pitkin iltaa. Myös kalansaaliista kertoiltiin, vaikka ei ollut valokuvia, mutta muistikuvia senkin edestä.

- Tosi hauska ilta. Ollaan oman osaston porukan kanssa, ja tässä tutustuu uusiinkin ihmisiin, kiittelee Mari Palmu, joka on oppisopimusopiskelijana UPM Kymillä.

Aluemiehenä Solvay Chemicalsilla työskentelevä Pirjo Konttinen huokaa, ettei voi sille mitään, että mieleen nousevat haikeat muistot Voikkaan tehtaan lopettamisesta. Mieleen on elävästi jäänyt, kun lopulta piippukin kaadettiin.

- Hyviä ystäviä jäi silloin työttömäksi. Osa on perustanut oman yrityksen ja hyvin menee. Toisilla ei niinkään, hän miettii.

Aikanaan Kolmoispaperi-lehden päätoimittajana tunnettu Jukka Vartiainen mietti jo ideaa seuraavaan kesäjuhlaan.

- Voisi ajatella, että olisi pieni historiapläjäys alueesta, jossa ollaan. Onhan näitä, erinomaisia kertojia, hän sanoo.

Ihan olematon ei ole hänen omakaan juttuvarantonsa menneiltä vuosilta. Kuten esimerkiksi se muisto, kun hän yritti ratkoa Helsingin Sanomien vaikeaa, koko sivun ristikkoa.

- Olin siinä pari yötä pakertanut, ja läksin kierrokselle. Kun tulin takaisin, kaikki ruudut oli täytetty kuulakärkikynällä. Oli pari kaveria katsoneet, että tuostahan ei mitään tule, ja päättivät auttaa, hän virnistää.

Toisesta jutusta Vartiainen käyttää nimitystä kunnon pila.

- Laitoimme aprillipäivän yövuorossa hisseihin plakaatit, että hissi korjattavana seuraavaan päivään asti. Kaverit aamuvuoroon tullessaan manasivat rappusia pitkin kiivetessään, että pitikö nyt just olla tää hissikorjauskin.

Kansanterveys kiitti!

Teksti: Mari Schildt
Kuva: Johannes Wiehn

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan päättyy 9.5.

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.