Tärkeintä elämässä on kalastus

to helmik. 24 06:57:00 2022

Alussa oli paperilinja, Lotila, armeija ja kesätyöt Kaipolan tehtaalla. Kaikki oli itsestään selvää, kun isäkin oli siellä. Vuonna 1994 pääsin vakipestiin. Menin ensimmäisen vuoron jälkeen baariin ja kerroin kuulumiset jämsäläiselle tytölle. Hän jäi saman tien matkaan.

Mentiin naimisiin. Saana syntyi 2003 ja Malla 2008. Heidän kanssaan asustellaan Jämsänjoen rannalla edelleen. Käyn sieltä matkatöissä, Kotkan ja Rauman jälkeen Tervakosken tehtaalla.

Viimeinen oma kone sammutettiin viime tammikuun alussa, ja sen jälkeen saattohoidettiin työmaa hautaan. Loppu tuli viime huhtikuussa. 29 vuodesta jäi käteen inho Pesosta ja Wahlroosia kohtaan.

Onneksi mulla on elämän kipinä muualla. Isä ja äiti sen sytyttivät, kun olin kuuden vanha. Paikka on Inarissa, Juutuanjoen Ritakoski, ja sen rannalla kalliotörmä, josta löysin halkeaman. Äiti kehui, toi voipaketit ja muut eväät sinne kylmään. Kalasteltiin kimaltelevassa koskessa käkkyräisten mäntyjen katveessa. Kuukkelit tulivat katselemaan minua. Syötin niitä leivänpaloilla.

Sairastuin siinä paikassa lapinhulluuteen. 87 kertaa olen Lapissa käynyt, joista 45 Kilpisjärven seudulla. Lappiin on päästävä, mielellään kolme kertaa vuodessa.

Mutta tärkeintä elämässä on kalastus. Ei ole muuta vaihtoehtoa vapaapäivän viettoon ollut 90-luvun jälkeen, käyn kalassa yli satana päivänä vuodessa. Mulle on mainettakin kertynyt isojen ahventen kanssa, käyn niitä hakemassa Jämsän metsäjärviltä. Kuusi yli kiloista olen saanut, suurin puolitoistakiloinen.

Olen taktikoiva kelikalastaja, hion kalastushuoneessa suunnitelmia ilmapuntaria katsellen. Silloin se on syönnillään, kun myräkkä alkaa tai loppuu. Arkihuolet katoavat saman tien kun lähden. Päässä on päivitys käynnissä, kaikki huomio keskittyy ympäröivään luontoon: tuuleen, virtauksiin, hyönteisiin, kuun asentoon. Tunne on sama, soudan sitten lohta vai pilkin mustia ahvenia metsälammelta.Törkeän ison kalan kihelmöivä odotus.

Pintaperholla kalastaessa saan suurimmat kiksit, siinä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Opettelen lukemaan luonnon kirjaa oikein, toimimaan kuin kala itse. Minulla on hyvät välineet, mutta haaveilen kalan nappaamisesta ilman niitä, pelkillä käsillä pienestä purosta. Vielä minä sen teen.

Seuraa liiton jäsentapahtumia

Katso alla näkyvästä linkistä, mitä jäsentapatumia on ajankohtaisesti tarjolla Paperiliiton jäsenille. Ilmoittautuminen golfmestaruuskilpailuihin on nyt auki. PowerParkin perhetapahtuman ilmoittautuminen on päättynyt.

Tutustu tapahtumiin

Frisbeegolfin mestaruudet ratkottu

Paperiliiton frisbeegolfkisa pidettiin Keuruulla. Turnausta suosi mainio sää.

Kirkniemi voitti keilailun yksilö- ja parikipailun

Paperiliiton keilamestaruudet ratkottiin tänä vuonna Valkeakoskella.

Syyskuussa koulutusta työelämän ihmisoikeuksista

Haluatko mukaan vapaaehtoistoimintaan, jolla edistetään työelämän ihmisoikeuksia? SASKin koulutus antaa siihen eväät.

Paperiliiton Salibandymestaruus meni Valkeakoskelle

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.