Sinne uppoaa

to 24. lokakuuta 2019 08.57.00

Pietarsaaren osasto 52:n Kaj Saarijärvi ilmoittaa turnausta edeltävänä päivänä, että heidän ensimmäinen pelinsä on lauantaina kello 10.25.

– Viimeinen on sitten finaali, hän uhoaa.

Turnauspäivänä, kolmen ottelun jälkeen, kommentit ovat hieman varovaisempia.

– No, osallistuminen se on tärkeintä. Ei tässä ole menestystä tullut vuosiin, Saarijärvi sanoo.

Kolmesta ensimmäisestä ottelusta saaliina oli yksi tasapeli. Saarijärvi arvelee, että yksi syy heikkoon alkuun oli pitkä matka.

– Tultiin jo eilen, se varmaan vähän verottaa energiatasoa. Oli sitä hengenluontia ja sitten joutui nukkumaan oudossa paikassa eikä sanut kunnolla unta. Ennen lähdettiin aina samana päivänä. Silloin piti herätä niin aikaisin, että pelaajia väsytti. Nyt näyttää menevän vielä huonommin, Saarijärvi analysoi.

Positiivinen puoli pietarsaarelaisten turnauksessa oli se, että kerrankin joukkue oli saanut kunnolla porukkaa mukaan. Usein ollut ollut pula vaihtomiehistä.

Saarijärvi on työskennellyt Walkilla painokoneenhoitajana 20 vuotta ja on sinä aikana ollut säännöllisesti joukkueen mukana Paperiliiton turnauksissa.

– Myös työpaikkajoukkueiden turnauksia on kierrelty, Saarijärvi sanoo.

Hän toteaa, että turnaus on aina mukava irtiotto arjesta, kun pääsee hyvän työporukan kanssa liikkeelle.

– Kyllä minä mukaan ole aina lähtenyt, jatkan niin kauan kuin paikat kestävät. Meillä on kyllä yksi kaveri, jolla on molemmissa polvissa tekonivel, ja hän pelaa vielä, Saarijärvi toteaa.

Pyhtään Janne Wikström oli laittanut nappikset jalkaan ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen. Lainakengät olivat sopivat, mutta jostain syystä kunto ei ollut entisensä. Liekö sama vika vaivannut koko joukkuetta, sillä se oli hävinnyt  siihen mennessä kaikki 4 otteluaan.

Wikström pohti, että osasyy saattoi olla myös liian lyhyt pelimatka.

– Ei päästy hotelliin yöksi, vaan jouduttiin lähtemään kotoa turnaukseen.

Joka tapauksessa Wikström oli todella tyytyväinen tapahtumaan.

– Täällä on loistava fiilis. On kiva nähdä toisten tehtaiden väkeä pitkin Suomea. Leppoista toimintaa ja vielä saunailta. Juuri tällaista Paperiliiton pitääkin järjestää, hän sanoo.

Sunilan Jyri Piispan mielestä tunnelma oli loistava. Hän oli ensimmäistä kertaa turnauksessa mukana.

– Viimeksi kun turnaus oli Helsingissä, jäin tuuraamaan ylitöihin niitä, jotka lähtivät. Olisin varmaan muuten ollut mukana. Hyvässä porukassa on niin hauska pelata, Piispa sanoo.

Joukkuekaveri Janne Anttonen pahoitteli vieressä, että pelien jälkeen liitto järjestää vielä illallisen.

– Se on valitettava juttu, johon joudutaan. Mielellään pelataan jalkapalloa, mutta nuo iltatilaisuudet eivät kiinnostaisi, hän mietti naama peruslukemilla.

Alkusarjan ottelujen päätyttyä katseet kääntyivät tulostaulun ääreen, jossa järjestelyjen johtaja Marko Kaitasuo ynnäili pisteitä kieli keskellä suuta.

– On se kiva katsoa, kun kotkalainen kompuutteri jauhaa, vinoili Tampereen joukkueen Juha Koivisto.

Kaitasuon laskujen mukaan viisi kertaa nolla on nolla, eli Pyhtää sai viidestä tappiosta nolla pistettä.  Pietarsaari pääsi ottelemaan Tampereen kanssa sijoista 8–9, ja hävisi. Alkoi valmistautuminen seuraavan päivän junamatkaan.

Tulokset

1. Kuusankoski
2. Valkeakoski
3. Inkeroinen
4. Sunila
5. Äänekoski
6. Lahti/Heinola
7. Tampere
8. Pietarsaari
9. Simpele
10. Kotka
11. Pyhtää

Teksti ja kuvat: Reima Kangas

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.