Sinne uppoaa

to 24. lokakuuta 2019 08.57.00

Pietarsaaren osasto 52:n Kaj Saarijärvi ilmoittaa turnausta edeltävänä päivänä, että heidän ensimmäinen pelinsä on lauantaina kello 10.25.

– Viimeinen on sitten finaali, hän uhoaa.

Turnauspäivänä, kolmen ottelun jälkeen, kommentit ovat hieman varovaisempia.

– No, osallistuminen se on tärkeintä. Ei tässä ole menestystä tullut vuosiin, Saarijärvi sanoo.

Kolmesta ensimmäisestä ottelusta saaliina oli yksi tasapeli. Saarijärvi arvelee, että yksi syy heikkoon alkuun oli pitkä matka.

– Tultiin jo eilen, se varmaan vähän verottaa energiatasoa. Oli sitä hengenluontia ja sitten joutui nukkumaan oudossa paikassa eikä sanut kunnolla unta. Ennen lähdettiin aina samana päivänä. Silloin piti herätä niin aikaisin, että pelaajia väsytti. Nyt näyttää menevän vielä huonommin, Saarijärvi analysoi.

Positiivinen puoli pietarsaarelaisten turnauksessa oli se, että kerrankin joukkue oli saanut kunnolla porukkaa mukaan. Usein ollut ollut pula vaihtomiehistä.

Saarijärvi on työskennellyt Walkilla painokoneenhoitajana 20 vuotta ja on sinä aikana ollut säännöllisesti joukkueen mukana Paperiliiton turnauksissa.

– Myös työpaikkajoukkueiden turnauksia on kierrelty, Saarijärvi sanoo.

Hän toteaa, että turnaus on aina mukava irtiotto arjesta, kun pääsee hyvän työporukan kanssa liikkeelle.

– Kyllä minä mukaan ole aina lähtenyt, jatkan niin kauan kuin paikat kestävät. Meillä on kyllä yksi kaveri, jolla on molemmissa polvissa tekonivel, ja hän pelaa vielä, Saarijärvi toteaa.

Pyhtään Janne Wikström oli laittanut nappikset jalkaan ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen. Lainakengät olivat sopivat, mutta jostain syystä kunto ei ollut entisensä. Liekö sama vika vaivannut koko joukkuetta, sillä se oli hävinnyt  siihen mennessä kaikki 4 otteluaan.

Wikström pohti, että osasyy saattoi olla myös liian lyhyt pelimatka.

– Ei päästy hotelliin yöksi, vaan jouduttiin lähtemään kotoa turnaukseen.

Joka tapauksessa Wikström oli todella tyytyväinen tapahtumaan.

– Täällä on loistava fiilis. On kiva nähdä toisten tehtaiden väkeä pitkin Suomea. Leppoista toimintaa ja vielä saunailta. Juuri tällaista Paperiliiton pitääkin järjestää, hän sanoo.

Sunilan Jyri Piispan mielestä tunnelma oli loistava. Hän oli ensimmäistä kertaa turnauksessa mukana.

– Viimeksi kun turnaus oli Helsingissä, jäin tuuraamaan ylitöihin niitä, jotka lähtivät. Olisin varmaan muuten ollut mukana. Hyvässä porukassa on niin hauska pelata, Piispa sanoo.

Joukkuekaveri Janne Anttonen pahoitteli vieressä, että pelien jälkeen liitto järjestää vielä illallisen.

– Se on valitettava juttu, johon joudutaan. Mielellään pelataan jalkapalloa, mutta nuo iltatilaisuudet eivät kiinnostaisi, hän mietti naama peruslukemilla.

Alkusarjan ottelujen päätyttyä katseet kääntyivät tulostaulun ääreen, jossa järjestelyjen johtaja Marko Kaitasuo ynnäili pisteitä kieli keskellä suuta.

– On se kiva katsoa, kun kotkalainen kompuutteri jauhaa, vinoili Tampereen joukkueen Juha Koivisto.

Kaitasuon laskujen mukaan viisi kertaa nolla on nolla, eli Pyhtää sai viidestä tappiosta nolla pistettä.  Pietarsaari pääsi ottelemaan Tampereen kanssa sijoista 8–9, ja hävisi. Alkoi valmistautuminen seuraavan päivän junamatkaan.

Tulokset

1. Kuusankoski
2. Valkeakoski
3. Inkeroinen
4. Sunila
5. Äänekoski
6. Lahti/Heinola
7. Tampere
8. Pietarsaari
9. Simpele
10. Kotka
11. Pyhtää

Teksti ja kuvat: Reima Kangas

Kevät täynnä jäsentapahtumia

Keväällä 2023 järjestetään useita jäsentapahtumia. Valitse tapahtumasi tai lajisi ja lähde mukaan! Uutuutena Paperiliiton Frisbeegolf SM-kilpailut.

Tutustu jäsentapahtumiin
Ammattiosastojen kevätkokouksia

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta.

Kiinnostaako SASK-lähettilään tehtävä?

Uusien SASK-lähettiläiden koulutukseen voi hakea 14.4. saakka.

Lomakeskusten käyttö päättyy 30.4.

Paperiliiton omistamat lomakeskukset Purala, Särkelä ja Törmälä suljetaan.

Monet asiat elämässä ovat vaikeita, mutta omia etujaan vastaan äänestäminen onneksi ei.

Satu-Johanna Bom löytää mielenrauhan lumisen järven päältä, jossa katse kantaa kauas. Täydellisen rauhan rikkoo vain pieni siiman nypytys jään alta.

Tämän kevään eduskuntavaalit ovat monella tavoin ratkaisevan tärkeät. Vain annetuilla äänillä voi vaikuttaa siihen, kuinka moni työntekijä myön teinen kansanedustaja säätää lakeja.