Sellunkeiton työpari Äänekoskelta

ma 22. helmikuuta 2021 08.30.00

Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukeittiössä Äänekoskella on normipäivä. Käynninvarmistaja Paavo Tamminen voi rauhassa ohjata prosessia valvomossa. Rauhassa sikälikin, että työntekijät on eroteltu toisistaan puusta ja rakennusmuovista koottuihin karsinoihin mahdollisten korona–altistusten välttämiseksi.

– Olihan tämä kummallista aluksi, mutta tilanteeseen on sopeuduttava, Tamminen sanoo.

Hänen työparinsa, käynninvarmistaja Sami Räisänen on tänään kentällä.

– Olen pyörinyt tänä aamuna sihdinvaihdossa lähinnä yhden laitteen ympärillä, mutta joskus askelia tulee niin paljon, että jalat saattavat olla päivän jälkeen kipeinä. Ei tarvitse välttämättä lähteä enää kävelylenkille, hän sanoo.

Tammisen ja Räisäsen työt vaihtuvat päikseen seuraavan kierron ajaksi.

Tuttuja Tamminen ja Räisänen ovat jo parinkymmenen vuoden takaa. Työparina he ovat työskennelleet biotuotetehtaan käynnistymisestä, vuodesta 2017 asti.

– Ollaan samalla aaltopituudella. Asiat menevät vaivattomasti, Tamminen sanoo.

Toisen äänensävystä kuulee, jos jokin painaa. Silloin he ottavat asian puheeksi.

– Ei täällä kyllä mitään tabuaiheita ole, kyllä kaikki asiat pitää ruotia, jos ne ovat mielen päällä tai muuten polttavia aiheita. Aina keskustellaan, Tamminen sanoo.

– Mutta nyt korona–aikana se on hankalampaa, kun nähdään niin harvakseltaan. Meilläkin kun tuo radiopuhelin on käytössä, niin ei siinä sillä lailla tule juteltua, koska se on avoin kanava, ja saattaa olla muitakin kuuntelemassa, Räisänen sanoo.

Kun tilaisuus koittaa, Räisänen ja Tamminen ottavat heti mittaa toisistaan – jääkiekossa. Räisänen kannattaa HIFK:ta ja Tamminen Tapparaa.

– Vähän nokitellaan. Että miten siellä peleissä kävikään! Räisänen virnistää.

Hän hurahti jo nuorena HIFK:n pelityyliin ja huippupelaajiin, Tamminen solahti Tampereella opiskellessaan Tapparan leiriin.

– Käännyttäminen? Kyllä se nyt on jo myöhäistä. Se on menetetty tapaus! Räisänen nauraa.

Sen sijaan molemmat tykkäävät lähijärvien ahvensaaliista. Kaverille on kehaistava, minkä kokoisia kyrmyniskoja on saatu. Tosin tänä talvena pilkkijäille ei vielä ole ollut kauheasti asiaa.

Onneksi illalla on luvassa joulutauon jälkeen jääkiekkoa televisiosta. Kiekko tosin saattaa iskeytyä jäähän jo kahden maissa – sosiaalitilojen saunan lauteilla.

Teksti Mari Schildt
Kuva Max Steffansson

Työeläkekoulu-webinaari keskiviikkona 14.12.

Työeläkekoulujen livekiertueen päätteeksi järjestetään myös webinaari.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku on alkanut

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Lehtietu nousee ja käy digitilauksiin

Paperiliiton jäsenten lehtietu nousee vuonna 2023 ja se laajenee koskemaan sekä painettua että digilehden tilausta.

»Kumpi meistä on aasi? Jos kyse olisi ollut ihmisistä, jatkuisi hyppeleminen vieläkin.»

Unto Luhtasaari on oppinut lähes sadan vuoden mittaisen elämänsä aikana, että hyvät suhteet toisiin ihmisiin ratkaisevat aina.

Huikeita maskeerauksia, reipasta keskustelua ja hauskanpitoa tutussa porukassa. Paperiliittolaisten tuore polvi juhli ja näki ay-toimintaa uusin silmin.