Sellunkeiton työpari Äänekoskelta

ma helmik. 22 08:30:00 2021

Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukeittiössä Äänekoskella on normipäivä. Käynninvarmistaja Paavo Tamminen voi rauhassa ohjata prosessia valvomossa. Rauhassa sikälikin, että työntekijät on eroteltu toisistaan puusta ja rakennusmuovista koottuihin karsinoihin mahdollisten korona–altistusten välttämiseksi.

– Olihan tämä kummallista aluksi, mutta tilanteeseen on sopeuduttava, Tamminen sanoo.

Hänen työparinsa, käynninvarmistaja Sami Räisänen on tänään kentällä.

– Olen pyörinyt tänä aamuna sihdinvaihdossa lähinnä yhden laitteen ympärillä, mutta joskus askelia tulee niin paljon, että jalat saattavat olla päivän jälkeen kipeinä. Ei tarvitse välttämättä lähteä enää kävelylenkille, hän sanoo.

Tammisen ja Räisäsen työt vaihtuvat päikseen seuraavan kierron ajaksi.

Tuttuja Tamminen ja Räisänen ovat jo parinkymmenen vuoden takaa. Työparina he ovat työskennelleet biotuotetehtaan käynnistymisestä, vuodesta 2017 asti.

– Ollaan samalla aaltopituudella. Asiat menevät vaivattomasti, Tamminen sanoo.

Toisen äänensävystä kuulee, jos jokin painaa. Silloin he ottavat asian puheeksi.

– Ei täällä kyllä mitään tabuaiheita ole, kyllä kaikki asiat pitää ruotia, jos ne ovat mielen päällä tai muuten polttavia aiheita. Aina keskustellaan, Tamminen sanoo.

– Mutta nyt korona–aikana se on hankalampaa, kun nähdään niin harvakseltaan. Meilläkin kun tuo radiopuhelin on käytössä, niin ei siinä sillä lailla tule juteltua, koska se on avoin kanava, ja saattaa olla muitakin kuuntelemassa, Räisänen sanoo.

Kun tilaisuus koittaa, Räisänen ja Tamminen ottavat heti mittaa toisistaan – jääkiekossa. Räisänen kannattaa HIFK:ta ja Tamminen Tapparaa.

– Vähän nokitellaan. Että miten siellä peleissä kävikään! Räisänen virnistää.

Hän hurahti jo nuorena HIFK:n pelityyliin ja huippupelaajiin, Tamminen solahti Tampereella opiskellessaan Tapparan leiriin.

– Käännyttäminen? Kyllä se nyt on jo myöhäistä. Se on menetetty tapaus! Räisänen nauraa.

Sen sijaan molemmat tykkäävät lähijärvien ahvensaaliista. Kaverille on kehaistava, minkä kokoisia kyrmyniskoja on saatu. Tosin tänä talvena pilkkijäille ei vielä ole ollut kauheasti asiaa.

Onneksi illalla on luvassa joulutauon jälkeen jääkiekkoa televisiosta. Kiekko tosin saattaa iskeytyä jäähän jo kahden maissa – sosiaalitilojen saunan lauteilla.

Teksti Mari Schildt
Kuva Max Steffansson

Seuraa liiton jäsentapahtumia

Katso alla näkyvästä linkistä, mitä jäsentapatumia on ajankohtaisesti tarjolla Paperiliiton jäsenille. Ilmoittautuminen golfmestaruuskilpailuihin on nyt auki. PowerParkin perhetapahtuman ilmoittautuminen on päättynyt.

Tutustu tapahtumiin

Frisbeegolfin mestaruudet ratkottu

Paperiliiton frisbeegolfkisa pidettiin Keuruulla. Turnausta suosi mainio sää.

Kirkniemi voitti keilailun yksilö- ja parikipailun

Paperiliiton keilamestaruudet ratkottiin tänä vuonna Valkeakoskella.

Syyskuussa koulutusta työelämän ihmisoikeuksista

Haluatko mukaan vapaaehtoistoimintaan, jolla edistetään työelämän ihmisoikeuksia? SASKin koulutus antaa siihen eväät.

Paperiliiton Salibandymestaruus meni Valkeakoskelle

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.