Samalla aaltopituudella Sunilassa

pe 27. elokuuta 2021 06.56.00

Kun kuivauskoneenhoitaja Jarkko Pieksemälle tulee ajatus tehtävästä, joka pitäisi käydä tekemässä, hän ei hämmästy lainkaan, vaikka kuivauskoneenhoitaja Kimmo Ihalainen astelee toisesta suunnasta samaan aikaan ja paikkaan aikeenaan tehdä juuri sama homma. Ajatustenluku on heillä ikään kuin normisettiä.

- Jos toinen lähtee kentälle, niin kyllä sen tietää, mitä näytöllä kohta tapahtuu, ja mitä toinen menee tekemään, Ihalainen sanoo.
Ihalaisen ja Pieksemän ryhmälle kuuluvat kuivauskoneet kuutonen ja nelonen. Myös paalauslinjaa hoidetaan samassa valvomossa Stora Enson Sunilan havusellutehtaalla Kotkassa.

– Seurataan miten koneet kulkevat, säädetään niiden ajoa ja yritetään pysyä laadussa. Normaalit kenttäkierrokset tehdään. Sitten työ muuttuu, kun jollekin koneelle tulee katko. Sinne singahdetaan kaikki saman tien, Ihalainen kertoo.

– Meillä on tässä kaksi koneenhoitajaa ja paalauslinjanhoitaja, ja töitä kierrätetään. Jokaisella oma vastuualue, mutta jos toisen vakanssille tulee hämminkiä, silloin mennään kaikki porukalla ratkomaan ongelmaa, Pieksemä täydentää.

Yhdessä Pieksemä ja Ihalainen ovat tehneet hommia vuodesta 2013 asti.

– Kimmolla tietokone raksuttaa koko ajan. Se funtsailee, miten asiat voisi tehdä paremmin. Kun jo puhutaan ihan muita juttuja, Kimmo saattaa sanoa, että näin se muuten kannattaisi tehdä. Ongelmanratkaisukyky on huima, Pieksemä sanoo.

Ihalainen sanoo, että Pieksemä ymmärtää välittömästi, mistä on kyse, ja millaista ratkaisua haetaan käsillä olevaan ongelmaan.

– Jarkko on aina nopeasti kärryillä, mitä se työkaveri siellä toisessa päässä ajattelee, Ihalainen sanoo.

Ketään ei enää yllätä, että Ihalainen ja Pieksemä asuvat maalla, kummankin perheeseen kuuluu vaimon lisäksi tyttö ja poika, ja molemmat tekevät harrastuksekseen remonttihommien lisäksi polttopuuta myyntiin asti.

Yhdistävä tekijä on myös moottoripyöräharrastus. Yhdessä on käyty esimerkiksi Paperiliiton moottoripyörätapahtumissa.

– Työkaverimme Raimo Lipponen, joka on vuorotteluvapaalla, hankki viime vuonna kesämökin, Pieksemä aloittaa.

Ihalainen on heti ajatuksessa mukana: Siinäpä oiva kohde moottoripyöräretkelle. Niin että Raimo, laita sauna lämpiämään, nämä ovat jo tulossa.

Teksti Mari Schildt
Kuva Johannes Wiehn

Työeläkekoulu-webinaari keskiviikkona 14.12.

Työeläkekoulujen livekiertueen päätteeksi järjestetään myös webinaari.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku on alkanut

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Lehtietu nousee ja käy digitilauksiin

Paperiliiton jäsenten lehtietu nousee vuonna 2023 ja se laajenee koskemaan sekä painettua että digilehden tilausta.

»Kumpi meistä on aasi? Jos kyse olisi ollut ihmisistä, jatkuisi hyppeleminen vieläkin.»

Unto Luhtasaari on oppinut lähes sadan vuoden mittaisen elämänsä aikana, että hyvät suhteet toisiin ihmisiin ratkaisevat aina.

Huikeita maskeerauksia, reipasta keskustelua ja hauskanpitoa tutussa porukassa. Paperiliittolaisten tuore polvi juhli ja näki ay-toimintaa uusin silmin.