Pakko on paras valmentaja

pe 2. heinäkuuta 2021 06.57.00

Elämä on mennyt kolmivuoroa lapsesta saakka. Isä oli kartonkitehtaalla ja äiti papeeritehtaalla. Nyt minä olen kartonkitehtaalla ja mies vaneeritehtaan voimalaitoksella. Velikin on tehtaalla kunnossapidossa.

Asuttiin Äänekosken keskustassa. Aa­musta iltaan pelattiin pihassa, käytiin uimassa Keiteleen rannalla, samat Dallasit ja lauantaitanssit katottiin koko perhe, ei ajaateltu että se ois tylsää.

Lukion jälkeen sain ahaa-elämyksen päästä työnjohtajaksi. Päädyin kuitenkin lukujen jälkeen Suolahteen vaneeritehtaalle tuotantoon. Tapasin mieheni samassa vuorossa. Kohta rakennettiin hirsitaloo miehen lapsuudenkodin pihaan, ja sinne me yksvuotiaan kanssa muutettiin, keskelle mehtää. En ollut ennen nähnyt kyykäärmettä. Hyi hitto niitä oli paljon.
Äitiysvapaan jälkeen sain vakipaikan paperitehtaalta. Koska asuttiin Sumiaisissa, Teemu piti tuoda yövuorossa äidille hoitoon. Toista lasta ei tullu siinä mieleen hankkia, ja haave työnjohtajan hommastaki hiipu.

2011 meni tehdas nurin. Aattelin että tää oli tässä. Olin pitkään pätkätyötön. Rullamieheks kartonkitehtaalle pääsy oli ratkaiseva, pääsin pätkien jälkeen viimein viime vuonna oppisopimukselle, ja nyt mua odottaa syksyllä vakipaikka! Se on lottovoitto nykyään. Muut puheet loppuu jokaselta, kun saa lapun kouraan.

Oon niin tyytyväine ku voi olla. Herään kahdeksalta, syön puuron, käytän koiria uimassa venerannassa. Mies on lähdössä yövuoroon, niin en heti imuroi. Kun on koirat, niin pitää imuroida joka päivä.

Korona on ollut jännä. Hurahdettiin frisbeegolffiinkin. Pari vuotta sitten olis kuulostanut kauheelta jäädä lomaksi kotiin, mutta sehän olikin mukavaa. En tiiä mitä Thaimaan matkoille käy, siellä on aina talvella käyty.

Toivon, että näillä mentäsiin, mutta eihän se niin käy. Vanhemmat ei voi loputtomiin asua omakotitaloissaan. Teemu lukee Jyvääskylässä taloustieteitä, menee erilaista maailmaa kohti. Mun lapsuudessa oli neljä vuodenaikaa, mutta tuleeko hänellä olemaan? On pikkusen liukasta ulkoilla sorateillä talvella, kun se ei osaa päättää sataako lunta vai vettä. Eihän sen liukastelua pitäisi olla, elämän.

Teksti Ilkka Palmu
Kuva Mikko Vähäniitty

Tulevia jäsentapahtumia

Kevät etenee ja uudet tapahtumat lähestyvät.

Katso lisätietoja liiton tapahtumista.

Petteri Jurva heitti frisbeegolfin mestariksi

Paperiliiton ensimmäiset frisbeegolfin mestaruuskisat käytiin lauantaina 6.5. erinomaisissa tunnelmissa Kouvolan Anjalassa.

Rauman osasto 8 voitti mestaruuden salibandyssa

Viime vuonna hopealle jäänyt raumalaisjoukkue voitti loppuottelussa Valkeakosken osasto 70:n maalein 1–0.

Uutena jäsenetuna CityShoppari-sovellus

Paperiliiton jäsenet saavat uutena jäsenetuna CityShoppari-sovelluksen veloituksetta käyttöönsä.

Liiton mestaruudet frisbeegolfissa ratkaistiin lämminhenkisessä tunnelmassa Anjalassa. Katso kisakuvat.

Kolme paperiliittolaista seurasi, paljonko päivässä kului aikaa erilaisia näyttöruutuja katsoen. – No onhan se ihan järkyttävä määrä, jos oikeasti ajattelee, toteaa Mauri Holopainen.

Mauri Holopainen laskee seuranneensa laitteiden ruutuja noin 12 tuntia. Elli-Maria Soininen lähetteli viestejä tallilla ja löi itseään rautakangella. Jorma Lehtosen ohjelmistoon kuuluivat mm. NHL ja Pipsa Possu.

Hannu Sallinen ja Petri Viitanen ovat kokeneet kouriintuntuvasti sen, miten pieni ihminen on ison vakuutusyhtiön edessä.

Sallinen on kamppaillut vakuutusyhtiön kanssa yli kymmenen vuotta. Viitaselle työnantaja räätälöi osa-aikatyön, mutta se ei käy vakuutusyhtiölle.