Näkökulmaa eri alalta

pe marrask. 20 06:56:00 2020

Johannes Taljasta tuli paperiliittolainen runsaat viisi vuotta sitten, kun hän vaihtoi metallialalta töihin Kotkamillsin kunnossapitoon.

– Ilmoitin heti, että olisin kiinnostunut työsuojeluasioista, jos sellaisia paikkoja olisi tarjolla. Olin edellisessä työpaikassani ABB:llä ollut työsuojeluasiamies.

Kohta Talja huomasikin olevansa sekä ammattiosasto 17:n hallituksen jäsen, tehdaspalveluiden luottamusmies että työsuojeluvaltuutetun varamies.

Ennen Kotkamillsille siirtymistään Talja työskenneli kahdenkymmenen vuoden aikana useissa metallialan työpaikoissa pienistä nyrkkipajoista suuriin yrityksiin.

– Olen nähnyt kaikenlaisia työpaikkoja. Uskon, että minulla on hieman erilainen näkökulma asioihin kuin pelkästään paperialalla uraa tehneellä. Ehkä osaan ajatella asioita vähän eri kantilta. En tarkoita sitä, etteikö pitkä kokemus paperialalta olisi hyvä. Erilaiset näkökulmat täydentävät toisiaan.

Ammattiyhdistystoiminta kiinnostaa Taljaa, koska siinä pääsee vaikuttamaan.

– Kuulostaa kliseeltä, mutta niin se on. Palkkio tulee siitä, kun näkee, että on konkreettisesti pystynyt vaikuttamaan. Työmaata riittää. Kun on yksi asia saatu kuntoon, heti perään tulee uusi. Meillä on muun muassa viime aikoina tehty paljon isoja investointeja. Niiden mukana tulee aina uutta työmaata.

Vaikuttajan paikoille ei ole tunkua. Talja sanoo ymmärtävänsä tämän. Asiat, joita joudutaan käsittelemään, eivät ole aina mukavia, ja työnantajan kanssa voi joutua napit vastakkain.

– Itse olen mielestäni pärjännyt aika hyvin. Tulen helposti juttuun kaikenlaisten ihmisten kanssa. Uskon, että ihminen pystyy omalla asenteellaan ja tyylillään vaikuttamaan siihen, millainen vuorovaikutus vastapuolen kanssa syntyy.

Nelikymppinen Talja toivoo, että ammattiosasto saisi myös nuorempaa verta jatkamaan väistyvien aktiivien työtä. Hän toteaa, että ammattiliiton rooli on entistä suurempi nyt, kun Metsäteollisuus ry ilmoitti irtautuvansa tes-toiminnasta.

– En kuitenkaan usko, että meillä Kotkassa tulee mitään ongelmia. Olemme saaneet täällä hyvin sovittua asioita, mutta monella muulla paikkakunnalla voi tulla haasteita.

Teksti Tiina Suomalainen

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

eAsioinnissa katkos

Huoltokatko 13.–14.4.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.