Muuttuvia tekijöitä Oulussa

pe 22. lokakuuta 2021 06.59.00

Pasi Heikkisellä ja Tommi Lehtosaarella on takanaan rauhallinen työpäivä Oulun Stora Enson tehtaalla.

– Olemme puineet tulevaa syysseisakkia ja spekuloineet mahdollisella uudella investoinnilla, Lehtosaari sanoo.

Työntekijät ovat arvelleet, että tehtaalla nähdään kohta taas muutoksia. Yksi paperikone on muutettu kartonkikoneeksi, mutta toinen seisoo tyhjän panttina, vaikka täysin kunnossa. Todennäköiseltä tuntuisi, että sekin muutettaisiin kartonkikoneeksi, mutta varsinaista tietoa ei kenelläkään Oulussa tunnu olevan.

– Nämä asiat päätetään Kehä kolmosen sisäpuolella, Heikkinen sanoo.

Tehtaalla on päätetty, että marraskuussa palataan normaaliin – mitä se sitten tarkoittaakin. Viimeiset neljä vuotta ovat olleet yhtä myllerrystä. On koettu yt:t ja irtisanomiset, tehtaan muuttaminen paperinvalmistajasta kartonkitehtaaksi ja kirsikkana kakun päällä koronaeristys.

– Kaikki nämä muutokset, kyllä ne näkyvät työntekijöissä, sanoo Heikkinen.

Marraskuussa olisi tarkoitus muuttaa yhteisvalvomoihin. Tuttu työyhteisö on menossa uusiksi. Samaan tilaan ja yhteiskeittiöön on tulossa kunnossapidon väkeä ja toimihenkilöitä sekä uusia työntekijöitä.

– Uusia ei ole nähnyt kuin vilaukselta. Keskusteltu ei ole ollenkaan, Lehtosaari kertoo.

Miehet miettivät, että täysipainoiseen työhön tarvitaan sekä mahdollisuutta sosiaaliseen kanssakäymiseen, että rauhaa, kun prosessi niin vaatii.

– Meillä on sovittu systeemi niin, että se joka ajaa, hän saa käskeä porukan hiljaiseksi. Saa sanoa päin naamaa, että nyt mölyt mahaan. Sen kyllä kaikki tiedostavat, eivätkä ota siitä itseensä, Lehtosaari sanoo.

Töitä Heikkinen ja Lehtosaari ovat tehneet yhdessä yli vuosikymmenen. Yhteistyö ja avunanto toimii kumminkin päin.

– Jos meille nyt tulee 12-tuntinen vuoro, olemme Tommin kanssa jutelleet, että vaihdamme töitä puolivälissä vuoroa. Ei kummankaan tarvitse istua ja katsoa prosessikaavioita 12 tuntia peräkanaa. Tulee siten vähän vaihtelua työpäivään, Heikkinen kertoo.

Miehet miettivät, että kun uusi, koronan jälkeinen aika tehtaalla alkaa, jotenkin sitä voisi juhlistaa. Ainakin pullapitko hankitaan kahvin kyytipojaksi.

Teksti Mari Schildt
Kuva Maiju Pohjanheimo

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Lue lisää koulutuksista

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Paperiliitto-lehden viime vuoden kansista paras oli numerossa 8 "Menestyksen takuumies".

Jos ihmettelit joulukuun Paperiliitto-lehden ristikon vihjeitä, asialle löytyy selitys.

»Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tosin totesi joitain viikkoja sitten, ettei palkalla kuulukaan tulla toimeen.»