Muuttuvia tekijöitä Oulussa

pe 22. lokakuuta 2021 06.59.00

Pasi Heikkisellä ja Tommi Lehtosaarella on takanaan rauhallinen työpäivä Oulun Stora Enson tehtaalla.

– Olemme puineet tulevaa syysseisakkia ja spekuloineet mahdollisella uudella investoinnilla, Lehtosaari sanoo.

Työntekijät ovat arvelleet, että tehtaalla nähdään kohta taas muutoksia. Yksi paperikone on muutettu kartonkikoneeksi, mutta toinen seisoo tyhjän panttina, vaikka täysin kunnossa. Todennäköiseltä tuntuisi, että sekin muutettaisiin kartonkikoneeksi, mutta varsinaista tietoa ei kenelläkään Oulussa tunnu olevan.

– Nämä asiat päätetään Kehä kolmosen sisäpuolella, Heikkinen sanoo.

Tehtaalla on päätetty, että marraskuussa palataan normaaliin – mitä se sitten tarkoittaakin. Viimeiset neljä vuotta ovat olleet yhtä myllerrystä. On koettu yt:t ja irtisanomiset, tehtaan muuttaminen paperinvalmistajasta kartonkitehtaaksi ja kirsikkana kakun päällä koronaeristys.

– Kaikki nämä muutokset, kyllä ne näkyvät työntekijöissä, sanoo Heikkinen.

Marraskuussa olisi tarkoitus muuttaa yhteisvalvomoihin. Tuttu työyhteisö on menossa uusiksi. Samaan tilaan ja yhteiskeittiöön on tulossa kunnossapidon väkeä ja toimihenkilöitä sekä uusia työntekijöitä.

– Uusia ei ole nähnyt kuin vilaukselta. Keskusteltu ei ole ollenkaan, Lehtosaari kertoo.

Miehet miettivät, että täysipainoiseen työhön tarvitaan sekä mahdollisuutta sosiaaliseen kanssakäymiseen, että rauhaa, kun prosessi niin vaatii.

– Meillä on sovittu systeemi niin, että se joka ajaa, hän saa käskeä porukan hiljaiseksi. Saa sanoa päin naamaa, että nyt mölyt mahaan. Sen kyllä kaikki tiedostavat, eivätkä ota siitä itseensä, Lehtosaari sanoo.

Töitä Heikkinen ja Lehtosaari ovat tehneet yhdessä yli vuosikymmenen. Yhteistyö ja avunanto toimii kumminkin päin.

– Jos meille nyt tulee 12-tuntinen vuoro, olemme Tommin kanssa jutelleet, että vaihdamme töitä puolivälissä vuoroa. Ei kummankaan tarvitse istua ja katsoa prosessikaavioita 12 tuntia peräkanaa. Tulee siten vähän vaihtelua työpäivään, Heikkinen kertoo.

Miehet miettivät, että kun uusi, koronan jälkeinen aika tehtaalla alkaa, jotenkin sitä voisi juhlistaa. Ainakin pullapitko hankitaan kahvin kyytipojaksi.

Teksti Mari Schildt
Kuva Maiju Pohjanheimo

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.