Mikään ei ole itsestään selvää.

pe 27. syyskuuta 2019 09.35.00

Minulle mikään ei ole itsestään selvää.

Se vaikka, että minut vakinaistettiin vasta hiljan. Kymmenen vuotta tein määräaikaisia pätkiä, kesäloman tuurauksia ja vuorotteluvapaita, sairasloman sijaisuuksia.

Työttömyysajat oli kova pala. Silloin lähdin ulos. Tein välillä eväätkin. Mulla on ihan mielessä kuvia noista, kun huolet hukkuu. Istun rantakivellä Mansikannokalla pipo päässä; on syksy, kahvia ja repussa leipää. Merellä paistaa aurinko.

Nuorena en olisi siinä kivellä kauaa viihtynyt. Halusin koko ajan jotakin muuta. Erilaista siitä tulikin, mutta toisin kuin luulin.

Olin nippa nappa 19, kun sain lapsen. Aloin kasvaa. Ei se helppoa ollut, mutta minä tein tyttärelleni hyvän lapsuuden, ja samalla minusta tuli minä. Sitten hän, osa minua, lähti kotoa parikymppisenä. Nykyään tyttäreni on 23-vuotias pankin digineuvoja Oulussa, tasapainoinen elämässään, ja minä toivon, ettei se muuta kauas, ja sopeudun siihen, jos muuttaa.

Siinä se. Olen opetellut tyytymään. Samalla tavallisuudesta on tullut jännää ja mukavaa. Sisko muutti perheineen Hämeenlinnasta lähemmäs. Veli ja sen lapset asuu lähellä. Vanhemmat on täällä, pappakin hengissä. Ystävät lähellä. Tavallista, ja ihanaa!

Miten nautin, kun on vapaata yhtä aikaa avomiehen kanssa. Asutaan vanhassa omakotitalossa, laitetaan pihaa, remontoidaan.

Siitäkin on opittu. Kun siirreltiin seiniä, alkoi tuntua että parisuhde menee. Mies kysyi, että millaiset komerot haluan vaatehuoneeseen, ja minä havahdun siihen, että mitä väliä? Mitä se haittaa, jos remontti jää välillä vaiheeseen.

Me päätettiin, että me ollaan tärkeämpiä. Nyt se saa nukkua myöhään vapaalla, ja minä herätä aikaisin, ja miettiä miten ihanaa on juoda yksin kahvit omassa kauniissa kodissa! Miten mun ei tarvi tehdä mitään onnen hetken eteen.

Mulle se on opeteltu taito. Katan arkena nätisti ruuat ja menen elokuviin, jos huvittaa. En odota viikonloppua.

Teksti: Ilkka Palmu
Kuva: Nina Susi

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.