Maskit kasvoilla Raumalla

pe 25. syyskuuta 2020 06.59.00

Kesän 2020 päätteeksi työkaverin kasvoista vilkkuivat vain silmät Rauman UPM:n paperitehtaalla. Työnantajan suosituksesta maskit olivat kasvoilla. Kenenkään arki ei ole aivan ennallaan, ja mielessä risteilivät monet koronaan liittyvät kysymykset.

Koneenhoitaja Timo Tammista huolestuttaa koronan vaikutus paperin kysyntään. Se on hiipunut jo pitempään, mutta korona on ollut odottamaton isku. Hän miettii, että kun esimerkiksi lääkärien vastaanottohuoneisiin ei enää saa tilata lehtiä, niin ryhdytäänkö niitä taas tilaamaan, kun korona on ohi?

- Mediakin on saanut tukea sähköisen toiminnan kehittämiseen. Kyllä se tältä alalta pois vie, hän arvelee.

Prosessimies Mika Määttänen on samoilla linjoilla. Hän sanoo, että tilanne pistää miettimään useammaltakin kannalta.

- Raumallakin on ollut tartuntoja. Kannattaako lähteä baareihin ja yökerhoihin tällaisessa tilanteessa, hän pohtii.

Monet lomasuunnitelmatkin on pitänyt miettiä uusiksi. Prosessimies Jari Mäki-Korte sanoo, ettei ole vuosiin pitänyt kesälomaa kesällä, vaan talvella. Nyt kun kauemmaksi reissuun ei välttämättä voi lähteä, matkasuunnitelmat ovat jalostuneet syksyn ruskaretkeksi pohjoiseen. Matkailuauto on vuokrattu kolmeksi viikoksi.

- Käydään eläinlääkärillä vielä varmistamassa, että kymmenvuotias Helmi-koira jaksaa kiivetä tunturille, hän juttelee.

Matkasuunnitelmat ovat jalostuneet syksyn ruskaretkeksi pohjoiseen.

Riku Tamminen tulee muistamaan korona-ajan siitä, että se mutkisti hänen opiskeluaan. Oppisopimuskoulutus prosessipuolen ammattitutkintoa varten pitäisi olla vuodenvaihteessa valmis, mutta lähiopetuspäiviä on koronan vuoksi jouduttu siirtämään.

- Uskon, että tutkinto tulee tehtyä, koska meillä on paljon itsenäisesti tehtäviä tehtäviä. Pitää ottaa selvää esimerkiksi tehtaan eri prosesseista, hän kertoo.

Prosessimies Jesse Puttonen sanoo, että lapsiperheelliselle covid-19 tuottaa ylimääräistä painetta. Päiväkotilaisen ja kahden alakoululaisen kanssa joutuu miettimään, miten työt, hoidot ja mahdolliset karanteenit tehdään.

- Jo ennen koulujen alkua käytiin yhden lapsen kanssa testeissä, kun poika tuli flunssaiseksi. Saa nähdä millainen syksy tulee: Jos joku niiskuttaa, niin karanteenit iskevät. On se aika stressaavaa, hän miettii.

Teksti Mari Schildt
Kuva Juha Viitala

Kevät täynnä jäsentapahtumia

Keväällä 2023 järjestetään useita urheilullisia jäsentapahtumia. Valitse lajisi ja lähde mukaan! Uutuutena Paperiliiton Frisbeegolf SM-kilpailut.

Tutustu jäsentapahtumiin

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

112 päivää kestäneessä lakossa oli kyse UPM:n ideologisesta ristiretkestä. Tätä mieltä oli 92 prosenttia Paperiliiton kyselyyn vastanneista yrityksen työntekijöistä.

Ateriarytmi alkaa aamusta. Sakari Ojaniemi luottaa puuroon ja työmaaruokalaan.

Tytöt ovat jotenkuten koulutuksen kärryillä. Pojat eivät ole vuosiin kärryjä nähneetkään.