Manesarin pölyttyneet unelmat

pe 18. lokakuuta 2019 10.30.00

Kaupungissa on yksi apteekki ja puoskariklinikka vieri vieressä tienposkessa, julkinen koulu ja epämääräisen näköinen hotelli vähän kauempana päätiestä.

Manesar on kuitenkin erikoinen kaupunki, sillä siellä asuu yli satatuhatta ihmistä, joista kolmannes enemmän on miehiä kuin naisia. Miehet ovat muuttaneet kaupunkiin kaukaa työn perässä, Manesarissa kun sijaitsee Intian yksi suurimmista autoteollisuuden keskuksista, Hondan ja Marutin valtavat tehtaat.

Intiassa on jo vuosia ollut käynnissä miljoonien ihmisten muuttoliike maalta kaupunkiin, etenkin nuorten työikäisten keskuudessa. Muutto työn perässä on usein ainoa mahdollisuus ansaita elantoa ja päästä eteenpäin elämässä.

Viikolla päiväsaikaan kaupungin kujilla on hiljaista, vain muutama kulkukoira torkkuu puolinukuksissa varjossa. Sunnuntaisin, viikon ainoana vapaapäivänä Manesarissa kuhisee, kun kadut täyttyvät miehistä, jotka hengailevat torilla, pelaavat krikettiä kujilla ja käyvät kaupungin elokuvateatterissa. Älypuhelimista kirkuvat uusimmat Bollywood -hittibiisit.

Manesarin miehet ovat usein nuoria, joilla on jonkin verran koulutusta, ainakin lukutaitoa. He elättävät perheitään lähettämällä rahaa kotiin. Perhe tarkoittaa ainakin ikääntyviä vanhempia, samassa taloudessa asuvaa vaimoa, veljeä, hänen vaimoaan ja heidän lapsiaan. Se voi jopa tarkoittaa isovanhempia, serkkua, veljen vaimon siskoa ja sedäksi kutsuttua kaukaista sukulaista.

Intiassa sanotaan, että yhden ihmisen palkasta syö kymmenen muuta. Palkan on riitettävä pitkälle: vuokraan, ruokaan, koulumaksuihin ja terveyskuluihin.

Kuitenkaan autotehtaan kokoamislinjalla työskentelevän kuukasipalkka ei juuri päätä huimaa, sillä se pyörii noin sadassa eurossa.

Nyt ovat Manesarin basaarikujat hiljentyneet, elokuvateatterin Bollywood -filmit pauhaavat tyhjille saleille ja krikettipallon pauke on tauonnut.

Tuhansia ihmisiä on lomautettu Manesarissa, sillä autotehtaat ovat alkaneet vähentää väkeä rajusti. Intian talous on vuosien kiihdytyksen jälkeen hidastumassa ja maan autoteollisuus on ensimmäisenä ottanut iskut vastaan. Kun keskiluokka kiristää kukkaronnyörejä, se heijastuu koko maahan, ja uuden auton hankkiminen poistuu ensimmäisenä menolistalta. Intian autoteollisuudesta on leikattu pelkästään tänä vuonna 350 000 työpaikkaa.

Tehtaista tienpäälle joutuvat ilman sopimuksia palkatut kausityöläiset, tuhansien kilometrien päästä tulleet halpatyövoimat.

Manesarin miehien kohtalona on paluu kotiseudulle, piskuisiin, sähköttömiin kyliin, jotka sijaitsevat kaukana kasvukeskuksista. Hyvässä lykyssä he löytävät hanttihommia pienyrittäjinä tai korjausmiehinä. Todellinen onnenpotku olisi, jos joku kansainvälinen teollisuusyritys alkaisi taas rekrytoida kylistä miehiä. Se toisi jälleen kerran lupauksen paremmasta elämästä.

Teksti: Pia Heikkilä

Kevät täynnä jäsentapahtumia

Keväällä 2023 järjestetään useita urheilullisia jäsentapahtumia. Valitse lajisi ja lähde mukaan! Uutuutena Paperiliiton Frisbeegolf SM-kilpailut.

Tutustu jäsentapahtumiin

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

112 päivää kestäneessä lakossa oli kyse UPM:n ideologisesta ristiretkestä. Tätä mieltä oli 92 prosenttia Paperiliiton kyselyyn vastanneista yrityksen työntekijöistä.

Ateriarytmi alkaa aamusta. Sakari Ojaniemi luottaa puuroon ja työmaaruokalaan.

Tytöt ovat jotenkuten koulutuksen kärryillä. Pojat eivät ole vuosiin kärryjä nähneetkään.