Lukkofanit painokoneella

pe 2. heinäkuuta 2021 07.00.00

Kun toukokuun 11. päivänä painokoneen hoitajat Juho Musakka ja Tatu Syvärinen menivät illalla yövuoroon Westpakin Säkylän tehtaaseen, mikään ei ollut aivan ennallaan. Molemmat olivat juuri todistaneet kotitelkkaristaan jääkiekko-ottelun, jossa Lukko voitti Suomen mestaruuden. Edellisestä oli ehtinyt vierähtää 58 vuotta.
– Sanotaan näin, että on se ollut sen verran raskasta tuo Lukon kannattaminen vuosien varrella, että oli kieltämättä aika epätodellinen olo. Onko ihan varma, että näin kävi? Aika nopeasti ajatukset kääntyivät työhön, mutta kyllä siitä jauhettiin koko yö ja seuraavakin ja sitäkin seuraava. Ja vieläkin aina välillä, Syvärinen kertoo.

Kahvikupeilla taidettiin skoolata, millä sitä töissä muullakaan.
– Kun pienestä pitäen on Lukon pelejä seurannut ja itse olen Lukossa pelannutkin, niin kyllä se iso asia oli, Musakka hymyilee.
Syvärinen kiittelee, että kotona vaimo ymmärsi Lukkofanin tunteita – vaikka porilainen onkin.
– Antoi mun möykät iha rauhas. Kyllä siinä vähän oli roskia silmissä, kun herrat pokaalia nostelivat jäällä.
Musakka harmittelee, että koronan takia Rauman jäähalliin ei otettu yleisöä – juuri silloin, kun historiallinen voitto tuli. Syvärisen mukaan se sopii kuvaan.
– Se menee samaan kuin koko Lukon kannattaminen: Sitten kun se mestaruus tulee, niin sitten on joku tämmönen tilanne. Vaan ei se minun silmissäni mestaruutta himmennä, hän hymyilee.

Työkavereita Musakka ja Syvärinen ovat olleet Westpakilla vuodesta 2012 asti. Sitäkin ennen oltiin jo tuttuja samoilta kyliltä, kuten Westpakilla melkein kaikki.
– Tatu on auttavainen ja kova tekemään töitä. Meillä on homma luonannut oikein hyvin, ja voidaan puhella ihan kaikennäköisistä asioista, Musakka kertoo.

Syvärinen sanoo, että hän on Musakkaa seitsemän vuotta vanhempi.
– Siksi voin sanoa, että Juho on tarkka poika. Todellinen ammattilainen, joka tietää, miten hommat tehdään, hän sanoo.

Ajatukset menevät niin yksiin, että kun pohditaan toisen huonoja puolia, kummallekaan ei tule yhtään mieleen.
Kaikki tekijät ovat Westpakilla nyt tarpeen, sillä korona-aika on moninkertaistanut painettujen elintarvikepakkausten kysynnän. Suomalaiset ovat kantaneet ruokaa ja Westpakin joustopakkauksia kaupasta kaksin käsin. Työkaverit ovat vain tyytyväisiä että työtä riittää.
- En missään nimessä valita. Tämä on hyvä työpaikka, Syvärinen sanoo.

Teksti Mari Schildt
Kuva Veera Korhonen

Kevät täynnä jäsentapahtumia

Keväällä 2023 järjestetään useita urheilullisia jäsentapahtumia. Valitse lajisi ja lähde mukaan! Uutuutena Paperiliiton Frisbeegolf SM-kilpailut.

Tutustu jäsentapahtumiin

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

112 päivää kestäneessä lakossa oli kyse UPM:n ideologisesta ristiretkestä. Tätä mieltä oli 92 prosenttia Paperiliiton kyselyyn vastanneista yrityksen työntekijöistä.

Ateriarytmi alkaa aamusta. Sakari Ojaniemi luottaa puuroon ja työmaaruokalaan.

Tytöt ovat jotenkuten koulutuksen kärryillä. Pojat eivät ole vuosiin kärryjä nähneetkään.