Kunnossapitomies huoltaa myös ihmisiä

pe elok. 27 06:57:00 2021

Mitäs miusta? Vaimon kanssa asutaan maalla Banditin, Boogien, Mysteryn ja Sukan kanssa. Shetlannin lammaskoirat on se juttu, niitä on ollut ja tulee oleen. Meillon oikeen vanha talo 1800-luvun lopust, tallirakennus ja muutama hevonen. Kotkan koiraystäväin seuran hallissa käydään agilityharjoituksissa kerta viikkoon, kisoissa kerran kaks kuukaudessa.

Noora on hevoshieroja, tuliks just 18 vuotta täyteen hänen kanssa. Tavattiin armeijan jälkeen Rivieralla. Siis baaris Kouvolassa.

Ummeljoelta oon kotosin perusperheestä. Ammattikoulun ja armeijan jälkeen metallityöpajalle Amekoon 8 vuodeksi, sieltä Winwindille tuulivoimaloita tekeen, mitä se kesti, kolme vuotta, kun saatiin kaikki kenkää konkurssissa. Se olis kyllä ollut kiva paikka tehdä töitä, pelastaa maailmaa.

Pääsin sitten Haminaan Huberille kunnossapitoon, sitten ABB:lle meripotkuritehtaalle. Siellä kuulin että Kutsetilla olis töitä, hain ja pääsin. Päivätöis oon nykyään kunnossapidossa, vääntelen muttereita että koneet pysyy kasassa. Ihmisiäkin koitan huoltaa siin sivus: tuuraan työsuojeluvaltuutettua ja olen tasa-arvoasioiden hoitaja. Kai mut on siihen koulittu jo lapsena, kun oli kolme isosiskoa.

Luottamushommissa on kyse heikomman auttamisest. En ois lähtenyt siihen, jos mie en kykenis sitä hoitamaan. Vaimolle tätä leuhkin joka päivä!
Mie oon aina se joka on kovempi puhumaan, karjalaisist juurist johtuvaa nuottia, se kyllä huomataan. Viimeks Saariselällä baarimikko kysyi kättelystä et mist päin Kymenlaaksoa oon, kun sanoin et anna nollaneloin tuoppi!

Maailmankuva ei oo juuri muuttunut lapsuudesta, mitä nyt me ihmiset ollaan tyhmempiä kuin luulin. Sen on huomannu pajoilla paskaa jauhaessa, ja muutenkin. Voi kuule, kuinka monta kertaa on saatu Nooran kanssa kuulla, että koirat olis lasten korvike. Ei tuu kysyjille mieleen, et joku toinen vois olla erilainen luontojaan kun itte on. Lasten saanti ei vaan tunnu omalle jutulle, ei me olla yritettykään. Jos jompikumpi olis toisenlainen niin oltas varmasti erottu.
Me pyöritään Nooran kanssa vaan kahdestaan, ehkä ollaan tylsiä, mutta tykätään olla niin. Kattellaan, kun hevoset tekee kaurasta paskaa. On kaikki rauhallista, kohillaan.

Teksti Ilkka Palmu
Kuva Jukka Koskinen

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.