Kunnossapitomies huoltaa myös ihmisiä

pe 27. elokuuta 2021 06.57.00

Mitäs miusta? Vaimon kanssa asutaan maalla Banditin, Boogien, Mysteryn ja Sukan kanssa. Shetlannin lammaskoirat on se juttu, niitä on ollut ja tulee oleen. Meillon oikeen vanha talo 1800-luvun lopust, tallirakennus ja muutama hevonen. Kotkan koiraystäväin seuran hallissa käydään agilityharjoituksissa kerta viikkoon, kisoissa kerran kaks kuukaudessa.

Noora on hevoshieroja, tuliks just 18 vuotta täyteen hänen kanssa. Tavattiin armeijan jälkeen Rivieralla. Siis baaris Kouvolassa.

Ummeljoelta oon kotosin perusperheestä. Ammattikoulun ja armeijan jälkeen metallityöpajalle Amekoon 8 vuodeksi, sieltä Winwindille tuulivoimaloita tekeen, mitä se kesti, kolme vuotta, kun saatiin kaikki kenkää konkurssissa. Se olis kyllä ollut kiva paikka tehdä töitä, pelastaa maailmaa.

Pääsin sitten Haminaan Huberille kunnossapitoon, sitten ABB:lle meripotkuritehtaalle. Siellä kuulin että Kutsetilla olis töitä, hain ja pääsin. Päivätöis oon nykyään kunnossapidossa, vääntelen muttereita että koneet pysyy kasassa. Ihmisiäkin koitan huoltaa siin sivus: tuuraan työsuojeluvaltuutettua ja olen tasa-arvoasioiden hoitaja. Kai mut on siihen koulittu jo lapsena, kun oli kolme isosiskoa.

Luottamushommissa on kyse heikomman auttamisest. En ois lähtenyt siihen, jos mie en kykenis sitä hoitamaan. Vaimolle tätä leuhkin joka päivä!
Mie oon aina se joka on kovempi puhumaan, karjalaisist juurist johtuvaa nuottia, se kyllä huomataan. Viimeks Saariselällä baarimikko kysyi kättelystä et mist päin Kymenlaaksoa oon, kun sanoin et anna nollaneloin tuoppi!

Maailmankuva ei oo juuri muuttunut lapsuudesta, mitä nyt me ihmiset ollaan tyhmempiä kuin luulin. Sen on huomannu pajoilla paskaa jauhaessa, ja muutenkin. Voi kuule, kuinka monta kertaa on saatu Nooran kanssa kuulla, että koirat olis lasten korvike. Ei tuu kysyjille mieleen, et joku toinen vois olla erilainen luontojaan kun itte on. Lasten saanti ei vaan tunnu omalle jutulle, ei me olla yritettykään. Jos jompikumpi olis toisenlainen niin oltas varmasti erottu.
Me pyöritään Nooran kanssa vaan kahdestaan, ehkä ollaan tylsiä, mutta tykätään olla niin. Kattellaan, kun hevoset tekee kaurasta paskaa. On kaikki rauhallista, kohillaan.

Teksti Ilkka Palmu
Kuva Jukka Koskinen

Työeläkekoulu-webinaari keskiviikkona 14.12.

Työeläkekoulujen livekiertueen päätteeksi järjestetään myös webinaari.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku on alkanut

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Lehtietu nousee ja käy digitilauksiin

Paperiliiton jäsenten lehtietu nousee vuonna 2023 ja se laajenee koskemaan sekä painettua että digilehden tilausta.

»Kumpi meistä on aasi? Jos kyse olisi ollut ihmisistä, jatkuisi hyppeleminen vieläkin.»

Unto Luhtasaari on oppinut lähes sadan vuoden mittaisen elämänsä aikana, että hyvät suhteet toisiin ihmisiin ratkaisevat aina.

Huikeita maskeerauksia, reipasta keskustelua ja hauskanpitoa tutussa porukassa. Paperiliittolaisten tuore polvi juhli ja näki ay-toimintaa uusin silmin.