Kun pyydetään, niin lähdetään ja sitoudutaan täysillä

pe elok. 28 06:56:00 2020

– Jos minä johonkin lupaudun mukaan, en tee sitä vain nimellisesti, vaan sitoudun toimintaan, painottaa Johanna Puranen.

Hän naurahtaa, että hallitustoiminnasta on tullut hänelle melkein harrastus. Sen lisäksi, että Puranen kuuluu Heinolan osasto 81:n hallitukseen, hän kuuluu myös työpaikan sairauskassan ja taloyhtiönsä hallituksiin.

Purasta motivoi se, että toimimalla voi vaikuttaa yhteisen hyvän eteen. Hän tykkää myös uusiin ihmisiin tutustumisesta ja mahdollisuudesta päästä erilaisiin paikkoihin ja tilaisuuksiin.

Purasen ura ammattiosastoaktiivina alkoi jo vuosia sitten, kun hän työskenteli Lahden Stora Ensolla. Siellä hän kuului ammattiosaston sisäiseen työhuonekuntaan. Tultuaan viisi vuotta sitten töihin Eforalle, Heinolan Stora Ensolle, häntä pyydettiinkin pian jo hallituksen varajäseneksi. Vuoden alusta Puranen on ollut varsinainen jäsen.

– Edustan hallituksessa Eforaa ja naisia. Vaikka naiset ovat osastojen hallituksissa vähemmistönä, en halua heilutella feministikorttia. Toivon myös, että en ole mikään kiintiönainen, vaan että minut on pyydetty mukaan ihan muiden ominaisuuksieni, kuten sosiaalisuuteni ja motivaationi, takia.

Työhuonekunnassa oli mukana nuoria ja innokkaita jäseniä, jotka perustivat muun muassa carting-kerhon. Tuota samaa innokkuutta on Purasessa edelleen.

– Uskon, että minua pyydettiin osaston hallitukseen osittain siksi, että toisin uusia tuoreita ideoita mukaan toimintaan. Toissa keväänä järjestinkin carting-tapahtuman. Se oli onnistunut, sillä se keräsi nuorempaa väkeä – sellaista, joka ei yleensä osallistu osaston perinteisempiin rientoihin. Toivottavasti saamme kehiteltyä tulevaisuudessa jotain vastaavaa.

Kunhan syksy alkaa, osastossa tutkaillaan taas tapahtumakalenteria ja mietitään, millaista toimintaa voisi koronavirusuhan puitteissa järjestää.

– Osastollamme on tänä vuonna 65-vuotisjuhlavuosi. Tarkoitus oli järjestää erilaisia tapahtumia pienemmällä omavastuulla, mutta nyt kaikki on aivan auki.

Teksti Tiina Suomalainen

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

eAsioinnissa katkos

Huoltokatko 13.–14.4.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.