Korona auttaa skarppaamaan

pe marrask. 20 07:00:00 2020

Hyvin vähän on korona vaikuttanut sairauspoissaoloihin. Muutamat on varmuuden vuoksi olleet poissa, jos on ollut flunssaoireita, kertoo työsuojeluvaltuutettu Sami Mikkonen Westpakilta Säkylästä.

Mikkosen mukaan työtapaturmissakaan ei ole tapahtunut muutosta.

– Vähissä ovat turmat olleet, kuten tä­hänkin asti, Mikkonen sanoo.

Säkylän ja Euran suunnalla on todettu tähän asti yksittäisiä koronatartuntoja. Varotoimia noudatetaan Mikkosen mukaan silti edelleen hyvin. Tehostettujen hygieniatoimien lisäksi ei olla yhtä aikaa koolla.

– Ruokailut ja tauot pidetään pienemmissä ryhmissä, eri aikoina ja eri paikoissa.

Paperiliitto kysyi 93 työsuojeluvaltuutetulta, miten he arvioivat sairauspoissaoloissa ja työtapaturmissa tapahtuneita muutoksia.

48 prosenttia vastaajista arvioi sairauspoissaolojen vähentyneen, 33 prosenttia arvioi niiden olevan ennallaan. 19 prosentin mielestä sairauspoissaolot ovat lisääntyneet tämän vuoden kuluessa.

37 prosenttia vastasi, että työtapaturmia on sattunut tänä vuonna edellisvuotta vähemmän. Valtaosa eli 58 prosenttia vastaajista kertoo määrän pysyvän ennallaan. Vain kolme vastaajaa kertoo työtapaturmien määrän lisääntyneen tänä vuonna.

Tetra Pakilla Imatralla korona-aika ei ole isommissa määrin vaikuttanut poissaoloihin.

– Ihmiset olivat varovaisia ja pelkäsivät tartuntoja etenkin alkuun, kun töihin ei saanut tulla, jos oli vähänkin oireita. Omalla ilmoituksella poissaoloja käytettiin tavallista enemmän loppukeväällä ja kesällä. Syyskuussa sattui yksi vakavampi työtapaturma, mutta siihen tällä poikkeusajalla ei ollut vaikutusta, arvioi työsuojeluvaltuutettu Antti Mönkäre.

Tetra Pakilla valmistetaan nestepakkauskartongista pakkausaihioita maito- ja mehuvalmistajille. Hygieniaohjeistukset ovat tavallistakin tiukemmat ja vierailut rajoitettu vain välttämättömiin.

Kyselyyn vastanneista työtapaturmien vähenemisen syyt ovat muualla kuin koronan edellyttämässä huolellisuudessa ja varovaisuudessa: tehty turvallisuustyö alkaa näkyä.

Sairauspoissaoloissa voi puolestaan näkyä jonkinasteinen pandemiasta johtuva ”ryhtiliike”: ihmiset haluavat pysyä terveinä ja sitä edistävät toistuva käsienpesu ja ylimääräisten kontaktien välttely. Flunssiin sairastumisia on aiempaa vähemmän.

Useampi kuin joka kymmenes vastaaja piti sairauspoissaolojen määrää historiallisen matalana ja tähän syynä parantuneita hygieniakäytäntöjä.

– Henkilökohtaisen hygienian taso on yleisesti ottaen parantunut usein tapahtuvan käsien pesun ja käsidesin käytön myötä. Samoin työpaikkojen siisteydestä huolehtiminen on parantunut ja pintojen desinfiointi on lisääntynyt sekä siistijöiden, että henkilöstön toimesta, perusteli yksi vastaajista.

Sairauspoissaolojen kasvu joillakin työpaikoilla on puolestaan johtunut karanteeneista, testitulosten odottamisesta tai siitä, että töistä on jäätävä pois vähäisinkin sairausoirein.

Sairauspoissaolojen määrää ovat toisaalta vähentäneet työpaikalla toteutetut irtisanomiset ja lomautusjaksot.

Keväällä paperiliittolaisilla työsuojeluvaltuutetuilla heräsi huoli, jääkö päivittäinen työturvallisuustyö koronan varjoon. Osa työpaikoista siirsi huoltoseisokkeja syksyyn ja tämä kasvatti painetta toteuttaa työt terveellisesti ja turvallisesti: ennakkosuunnitelmia on tänä vuonna tuotu käytäntöön, ei vain jätetty suunnitelmiksi. Marraskuun alkupäivinä Joutsenossa ja Kemissä sattui vakavat työtapaturmat. Niiden tutkinta oli lehden mennessä painoon alkuvaiheessa.

Paperiliitto teki kyselyn sairauspoissaoloista ja työtapaturmista 93 työsuojeluvaltuutetulle lokakuun lopulla. Vastauksia tuli 66 valtuutetulta. He edustavat työpaikkoja, joissa työskentelee yhteensä lähes 7900 ihmistä ja joiden työntekijämäärä vaihtelee 2:sta 800:een.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Vesa-Matti Väärä

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.