Kirsi Salmijärvi pyrkii olemaan kuin kivijalka – tukeva ja luotettava

pe 24. tammikuuta 2020 06.57.00

Kirsi Salmijärvi ei ole katunut päivääkään, että lähti mukaan Mäntän osasto 5 hallituksen toimintaan kymmenkunta vuotta sitten.

– Minulta kysyttiin kiinnostusta, kun hallitukseen tarvittiin uusia kasvoja. Kai ne ajattelivat, että tuo saa suunsa auki. Minähän olen tällainen todella hiljainen ihminen, nauraa Salmijärvi, joka työskentelee operaattorina Metsä Tissuella.

Salmijärvi toimii hallituksen varsinaisensa jäsenenä. Viimeisen vuoden ajan hän on ollut myös sihteeri.

– Kaikista parasta tässä on se, että pysyy ajan hermolla ihan eri tavalla kuin jos olisi vain kentällä. Antoisaa on ollut myös tutustua muihinkin kuin vain oman vuoron työkavereihin.

Salmijärvi kokee pääsevänsä vaikuttamaan jokaisessa kokouksessa, jos äänestetään jostakin. Hän kiittelee myös kokousten avointa ilmapiiriä.

– Kun joku suunsa aukaisee ja haluaa sanoa mielipiteensä, kaikki kuuntelevat. Ei tarvitse alkaa tapella, vaan erilaisia mielipiteitä puolesta ja vastaan saa esittää.

Salmijärvi toimii myös työpaikkansa työntekijöiden varatyösuojeluvaltuutettuna. Varavaltuutetun roolissa hän pyrkii kulkemaan kultaista keskitietä: On oltava napakka mutta ei liian tiukka, sillä silloin keskustelu tyssää alkuunsa. On myös oltava joustava, olematta kuitenkaan joo, joo-tyyppi. Tarvitaan myös rutkasti pelisilmää ja ihmissuhdetaitoja.

Salmijärvi kuvailee, että hän on kuin kivijalka kentällä.

– Koska työtoverit tietävät, että olen sekä hallituksen jäsen, varavaltuutettu että sairauskassan jäsen, he tulevat työpaikalla kertomaan minulle kaikenlaisista asioista. Jos en juuri sillä hetkellä osaa auttaa, sanon aina, että en tiedä mutta otan selvää. Koen, että he luottavat minuun ja siihen, että voin auttaa heitä. Se on hieno tunne.

Jatkossakin Salmijärvi aikoo olla aktiivisesti vaikuttamassa sekä osastossa että työpaikalla, mikäli hänet näihin toimiin valitaan.

– Olen ollut varavaltuutettuna pitkään. Olisihan se hienoa, jos nykyisen työsuojeluvaltuutetun aikanaan väistyessä minut haluttaisiin hänen tilalleen.

Teksti Tiina Suomalainen

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Lue lisää koulutuksista

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Paperiliitto-lehden viime vuoden kansista paras oli numerossa 8 "Menestyksen takuumies".

Jos ihmettelit joulukuun Paperiliitto-lehden ristikon vihjeitä, asialle löytyy selitys.

»Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tosin totesi joitain viikkoja sitten, ettei palkalla kuulukaan tulla toimeen.»