Kierrätystaloutta ja kesälomamietteitä

pe kesäk. 26 07:02:00 2020

Vielä askel sivulle päin. Encore Ympäristöpalvelujen työntekijät Kuusankoskella hakevat kuvaajan kehotuksesta paikkaa korona-ajan yhteiskuvassa, jossa turvavälit pidetään ohjeiden mukaisena.

- Ajattelin kyllä mennä työkaverin selän taakse piiloon, mutta ei se onnistunut, nauraa varastotyöntekijä Tuija Ojala.

Sinänsä Kuusankosken Encorella, entisellä Hyötypaperilla, korona ei ole suuresti vaikuttanut. Ojala sanoo, että voi olla, että pahvia ja pakkausjätettä on kertynyt jopa tavallista enemmän. Ihmiset ovat tilanneet ahkerasti kotiin tavaraa.

Perinteikäs Hyötypaperi-nimi jäi vuodenvaihteessa historiaan, kun emoyhtiö Encore Ympäristöpalvelut osti viime vuonna Hyötypaperin loputkin osakkeet omistukseensa. Työt yrityksessä ovat jatkuneet vanhaan tapaan.

Autonkuljettaja Jarkko Antila on aloittanut aamuvuoron kirkkaassa ja aurinkoisessa säässä aamuviideltä. Hän kertoo, että on ollut puolitoista vuotta töissä kuljettamassa raskaalla kalustolla kierrätys- ja bioenergiamateriaaleja.

- Nyt kun olen nähnyt minkä verran Suomen kokoisessa maassa jätettä ja roskaa on, niin se on kyllä ainakin meikäläisen silmät avannut. Olen alkanut kotonakin kierrättää, ihan sen takia, jos pystyisi asiaan pikkasenkin vaikuttamaan, hän sanoo.

Antila kertoo, että rahtarien suosikkikuppilat ovat toimineet koronankin aikaan, mutta takeaway-periaatteella. Tosin vyötärössä alkaa nopeasti tuntua, jos vain niiden herkkujen varaan työpäivänä tukeutuu.

Pääluottamusmies, autonkuljettaja Toni Kokkonen sanoo, että uusia rutiineja yrityksessä on käsidesin ahkera käyttö ja autojen ohjaamojen desinfiointi työvuoron lopussa. Taukotuvassakin yritetään olla muuten, kuin yhtä aikaa.

- Jos vaikka käyn tankkaamassa auton ja painelen tankkauspisteen nappuloita, sen jälkeen desinfioin kädet. Ja joissain yrityksissä, jossa käydään hakemassa tavaraa, ei ehkä mennä sisälle asti, sanoo autonkuljettaja, työsuojeluvaltuutettu Mika Mustonen.

Hän miettii, että korona-toimet alkavat olla jo aika rutiinia. Uusi normaali, kuten sanotaan.

Sen sijaan lähestyvässä kesälomassa ei mikään ole ihan normaalisti. Vannoutuneena moottoriurheilun harrastajana tuotantotyöntekijä Timo Puhjon kesäloma tulee tänä vuonna olemaan erilainen. Aina ennen nelihenkinen perhe on suunnistanut kesälomalla moottoriurheilutapahtumiin, ja matkailuauton perässä on kulkenut kilpuri. Nyt tapahtumat on peruttu.

- Meillä lapset ovat kulkeneet pienestä pitäen mukana vanhempien harrastuksessa. Tänä kesänä voitaisiin tehdä toisin ja kiertää lapsia kiinnostavia paikkoja. Nyt on niiden aika, hän miettii.

Teksti Mari Schildt
Kuva Johannes Wiehn

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.