Kesken huoltohommien

to lokak. 24 13:48:00 2019

Pääluottamusmies  Jukka Virta huolehtii Valmet Kauttuan työntekijöitä yhteiseen potrettiin, mutta paikalle ehtii vain kourallinen. Valmetlaiset huolehtivat Jujo Thermalin tehtaan kunnossapidosta, ja kiirettä riittää.

Virta kertoo, että parhaillaan tehdas laajenee, ja valmetlaisillekin on tulossa lisää koneita ja laitteita kunnossa pidettäviksi.

- Luohan se uskoa tulevaisuuteen, hän sanoo.

Luottamusmies Aki Lilja kertoo, että Jujo Thermalin kunnossapidon työntekijät perustivat oman kunnossapitoyrityksen keskellä lamaa vuonna 1991. Vuonna 2014 yritys myytiin Metsolle, nykyiselle Valmetille.

- Monta kertaa ovat nimet vaihtuneet työvaatteissa. Onneksi löytyy muutama paikallinen kunnossapitoyritys, joita käytetään apuna paperikoneiden huoltoseisakkien aikaan, kun oma väki ei riitä, hän miettii.

Mekaanisen puolen työsuojeluvaltuutettu Antti Männistö kertoo, että oman yrityksen aikoihin työntekijät rakensivat kesämökin, jota kaikki saivat varata perheidensä lomanviettoon. Nyt Valmet möi sen pois ulkopuoliselle vedoten yhdenvertaisuuteen, kun muissakaan yksiköissä ei ole mökkejä työntekijöille. Päätös on herättänyt pahaa verta.

- Totta kai se aiheuttaa närää, kun äijät ovat sen talkoilla itse rakentaneet, Männistö sanoo.

Männistö sanoo, että vaikka työilmapiiri Kauttualla on hyvä ja välit myös johtoon mutkattomat, konsernin henkilöstöhallinnon tyyli herättää ihmetystä. Männistö kertoo, että kun työntekijä kävi näyttämässä kulunutta polveaan työterveyslääkärille, lääkärikäynti kuului työterveyshuoltoon, mutta lääkärin pistämän pistoksen lääkeaineen joutui maksamaan itse.

- Jujolaisilla työterveys on edelleen hyvä ja kattava, mutta meillä ei, vaikka ollaan saman katon alla, Männistö ihmettelee.

Kunnossapitoasentaja Kimmo Vatja sanoo, että hänen täytyy kyllä myöntää, että päällimmäisenä mielessä on jätehuollon vuosimaksu, jota jätehuoltoyhtiö yrittää maksattaa kaksinkertaisena. Se kismittää omakotiasujaa.

- Vaikkei kyse ole sen valtavammista summista kuin 20 eurosta. Pakko se on pikkuasioista koittaa tapella, kun isommista ei enää pysty, hän nauraa.

Teksti: Mari Schildt
Kuva: Veera Korhonen

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

eAsioinnissa katkoksia

Huoltokatkoja torstaina ja perjantaina

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.