Karhulassa odotettiin uutta sopimusta

pe 21. helmikuuta 2020 06.57.00

Karhulan Pyrollsackilla kokoonnuttiin yhteiskuvaan tammikuisena iltapäivänä vuoronvaihdon aikaan. Kuvaan ehtineet edustivat valtaosaa noin 25 työntekijän yrityksestä.

- Ei sitä joka päivä kuvauksia ole, ihan mielenkiintoistahan tämä on, hymyilee Karhulan ammattiosasto 16:n puheenjohtaja Marko Sillanpää.

Hän juttelee, että sopimusneuvottelut ja kiky ovat päällimmäisenä mielessä, vaikka oma tehdas onkin rajattu mahdollisten työtaistelutoimien ulkopuolelle.

- Silloin kun kikytunnit tulivat, niillä piti olla työllistävä vaikutus. Nyt sanotaan, että kun ne otetaan pois, niillä on taas työllistävä vaikutus, kun työnantajien pitää palkata väkeä tekemään ne tunnit, hän päivittelee.

Jos sopimusneuvottelut vetävätkin vakavaksi, sitä ei kauan kestä, sillä Sillanpää viettää tänään syntymäpäiväänsä.

- Kun 51 vuotta täyttää, niin ei sitä täällä töissä juhlita, mutta kotona täytyy äidille ja anopille kahvit keittää, hän hymyilee.

Laaduntarkkailija ja pakkaaja Soile Virkkilä sanoo, että kun työpaikalla on ainoana naisena miesten keskellä, niin käsitöistä ja puutarhanhoidosta ei työkavereiden kanssa pääse juuri juttelemaan. Eikä muutenkaan ehtisi, koska syömässä käydään eri aikoihin.

- Matonkuteita olen nyt viimeksi leikannut äidille. Tutut kun kuulevat, että mattoa ryhdytään tekemään, niin he tuovat vanhoja lakanoitaan materiaaliksi, hän juttelee.

Tytär sai Helsingistä töitä ja poika on armeijassa, joten matonkuteita saa tehdä kotona rauhassa, mitä nyt monnit puuhaavat jälkikasvua akvaariossa.

- Ei niitä ole tarvinnut kätilöidä. Poikasia vain ilmestyy, hän nauraa.

Työsuojeluvaltuutettu Ville Mussalo kertoo, että hänen ajatuksensa askartelevat nyt paljon Kaunis Kuolematon –metallibändin levytyksessä, joka on parhaillaan meneillään. Äänitykset tehdään soitin kerrallaan. Sanoitukset voivat hänen mukaansa olla melankolisia, mutta ovatko ne synkkiä, sen voi kukin tulkita mielensä mukaan.

- Vielä ei uskalla sanoa, milloin on valmista, mutta tänä vuonna ainakin, hän lupaa.

Pääluottamusmies Jarmo Helander kertoo, että Pyrollsackilla riittää töitä ihan mukavasti varsinkin sen jälkeen, kun yritys osti kotimaisen kilpailijan pois markkinoilta. Parhaillaankin on tekeillä iso säkkitilaus Venäjälle. Kotimaan lisäksi myös Baltiaan menee suomalaisia säkkejä.

- Tätä kun ei tee kukaan muu Suomessa, niin uudet työntekijät opetetaan paikan päällä, töitä tekemällä. Sekin lienee jo harvinaista, hän kertoo.

Tehtaan pihalle on satanut muutaman millin lumikerros. Helander sanoo, että vaikka lumi yllättäisi taas suomalaiset, Karhulassa hommat sujuvat kuin vettä vaan.

Teksti Mari Schildt
Kuva Jukka Koskinen

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Lue lisää koulutuksista

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Paperiliitto-lehden viime vuoden kansista paras oli numerossa 8 "Menestyksen takuumies".

Jos ihmettelit joulukuun Paperiliitto-lehden ristikon vihjeitä, asialle löytyy selitys.

»Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tosin totesi joitain viikkoja sitten, ettei palkalla kuulukaan tulla toimeen.»