Kalamies, seuramies

pe 18. lokakuuta 2019 07.54.00

En muista millä uistimella sen sain, mutta tunne jäi mieleen asumaan. Hauki oli sellanen kilon pulikka. Tehtaan yläpuolelta se nappasi, siitä lampareesta ennen kun joki lähtöö tehtaalle. Polkupyörällä olin sinne ajanut, olisinko ollut seitsemän vanha.

Siitä lähti elämä. Kävin kalassa kavereiden kanssa ja menin tehtaalle töihin. Muu ei olisi ollut mahdollistakaan, 30 vuotta olen kalakisoja käynyt joka paikassa, niin tiiän: Täällä on aivan ylivertaiset vedet. Vaikka kun täkyraksilla opeteltiin kaverin kanssa kalastamaan, iski Pihlajavedeltä heti tuplatärpillä kaksi järvilohta yhtä aikaa, viis- ja kolmikiloset! Tai se kerta, kun lähdettiin Puruvedellä aamuneljältä pohjaongelle ja saatiin mahottoman kokoisia ahvenia aamuun asti. Äidin piti perkoomisen jälkeen lähteä niitä naapurille näyttämään.

Silloin ei ollut tekniikkaa apuna. Maamerkkilöistä katottiin luodot ja penkat. Nykyään on pelin henki muuttunut täysin, löytyy kaiulla ja karttaplotterilla joka paikka, ja het näkköö, onko siellä kallaa.

Kaikkea on niin, että siihen on tavallaan tottunut. Norppa esimerkiksi: sen näkee Saimaalla joka kerta. Minulle se merkkaa lähinnä paikan vaihtoa. Kun norpan pää on pinnassa, siitä ei ole milloinkaan kalaa tullut.

Kaikki aika menee kesällä kalakisoja treenatessa ja kilpaillessa. Se käy väliin jo työstä. Hermo leppää vasta kun pääsee siviiliin omille vesille. Milloin kilpauistelu hylätään, sitä olen miettinyt. Saisi aikaa muuhun kalastamiseen, pohjaongintaan ja sellaseen. Hyvässä seurassa.

Niin. Ihan pienestä pitäen oon käynyt kalassa vain kavereitten kanssa. En käy yksinään milloinkaan, kun en halua. Sellaisia me täällä Karjalassa ollaan.

Eniten nautin syksystä. Oon marraskuulla uistelemassa taimenta ja veden pinta niin kylmä, että lainehtii hidastuneena. Veneessä on lämmitin, makkarat paistuu grillissä. Puhutaan kavereiden kanssa ensin ne jutut, jotka kaikki tietää ja sitten ne, joita ei tiedä kukaan.

Sitten nappaa.

Teksti: Ilkka Palmu
Kuva: Mikko Nikkinen

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.