Kaipolan toimintaa dokumentoitu

pe 19. marraskuuta 2021 06.58.00

UPM Kaipolan tehdasyhteisö sai Nykydokumentointiteko 2021 -tunnustuspalkinnon poikkeuksellisen aktiivisesta osallistumisesta tehtaan toiminnan dokumentointiin.

Keski-Suomen museon toteuttama dokumentointihanke käynnistyi pian sen jälkeen, kun paperitehtaan sulkemisesta oli uutisoitu elokuussa 2020. Raskaasta tilanteesta huolimatta dokumentoinnilla oli koko tehdasyhteisön tuki takanaan, ja museon kokoelmiin saatiin tallennettua erityisen laadukas kokonaisuus Kaipolan tehtaasta.

– Työntekijöiden aktiivisuus yllätti meidät, kun tiesimme millainen tilanne heillä oli, ja mediaa oli käynyt jo tehtaassa paljonkin. Meillekin sanottiin,että osa työntekijöistä on hyvinkin kyllästynyt siihen, että heitä tullaan aina vaan kuvaamaan, sanoo Keski-Suomen museon intendentti Virpi Mäkinen.

Kun museon yhdyshenkilöt aluksi kiertelivät tehtaassa ja juttelivat ihmisten kanssa, hankkeen näkökulma aukesi tehtan väelle.
– Sen jälkeen emme kohdanneet minkäänlaista vastustusta. Ihmiset miettivät paljon, mitä tehtaan toiminnasta olisi hyvä tallentaa ja mitä kaikkea tähän liittyy. He ajoittivat työtehtäviäkin sen mukaan, mitä olisi hyvä saada talteen.

Keski-Suomen museo dokumentoi tehtaan toimintaa viime vuoden loppupuolella valokuvaamalla ja kuvaamalla pieniä videopätkiä. Kuvaamisen yhteydessä tehtiin myös minihaastatteluja henkilöiden toimenkuvasta.

Nykydokumentointiteko-palkinnon myöntää museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKO ja Suomen museoliitto.
Marraskuussa Kaipolan tehtaasta ilmestyy myös kirja Lippulaivan viimeinen purjehdus (Pro Bono kustannus). Kirja kertoo niistä tunteista ja välittömistä vaikutuksista, joita tehtaan sulkeminen henkilöstössä aiheutti. Kirjassa on haastatteluja kaikista henkilöstöryhmistä  ja hieman historiaa sekä noin 160 valokuvaa.

Kirjan kirjoittaja Risto Ahonen työskenteli tehtaalla reilun kolmenkymmen vuoden ajan 1960-luvun lopulta alkaen, aluksi prässipoikana ja rullamiehenä, myöhemmin henkilöstöosastolla.

Teksti Reima Kangas
Kuva Raisa Nerg, Keski-Suomen museo

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.