Kaipolan toimintaa dokumentoitu

pe marrask. 19 06:58:00 2021

UPM Kaipolan tehdasyhteisö sai Nykydokumentointiteko 2021 -tunnustuspalkinnon poikkeuksellisen aktiivisesta osallistumisesta tehtaan toiminnan dokumentointiin.

Keski-Suomen museon toteuttama dokumentointihanke käynnistyi pian sen jälkeen, kun paperitehtaan sulkemisesta oli uutisoitu elokuussa 2020. Raskaasta tilanteesta huolimatta dokumentoinnilla oli koko tehdasyhteisön tuki takanaan, ja museon kokoelmiin saatiin tallennettua erityisen laadukas kokonaisuus Kaipolan tehtaasta.

– Työntekijöiden aktiivisuus yllätti meidät, kun tiesimme millainen tilanne heillä oli, ja mediaa oli käynyt jo tehtaassa paljonkin. Meillekin sanottiin,että osa työntekijöistä on hyvinkin kyllästynyt siihen, että heitä tullaan aina vaan kuvaamaan, sanoo Keski-Suomen museon intendentti Virpi Mäkinen.

Kun museon yhdyshenkilöt aluksi kiertelivät tehtaassa ja juttelivat ihmisten kanssa, hankkeen näkökulma aukesi tehtan väelle.
– Sen jälkeen emme kohdanneet minkäänlaista vastustusta. Ihmiset miettivät paljon, mitä tehtaan toiminnasta olisi hyvä tallentaa ja mitä kaikkea tähän liittyy. He ajoittivat työtehtäviäkin sen mukaan, mitä olisi hyvä saada talteen.

Keski-Suomen museo dokumentoi tehtaan toimintaa viime vuoden loppupuolella valokuvaamalla ja kuvaamalla pieniä videopätkiä. Kuvaamisen yhteydessä tehtiin myös minihaastatteluja henkilöiden toimenkuvasta.

Nykydokumentointiteko-palkinnon myöntää museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKO ja Suomen museoliitto.
Marraskuussa Kaipolan tehtaasta ilmestyy myös kirja Lippulaivan viimeinen purjehdus (Pro Bono kustannus). Kirja kertoo niistä tunteista ja välittömistä vaikutuksista, joita tehtaan sulkeminen henkilöstössä aiheutti. Kirjassa on haastatteluja kaikista henkilöstöryhmistä  ja hieman historiaa sekä noin 160 valokuvaa.

Kirjan kirjoittaja Risto Ahonen työskenteli tehtaalla reilun kolmenkymmen vuoden ajan 1960-luvun lopulta alkaen, aluksi prässipoikana ja rullamiehenä, myöhemmin henkilöstöosastolla.

Teksti Reima Kangas
Kuva Raisa Nerg, Keski-Suomen museo

Jalkapalloturnauksen ilmoittautuminen on käynnissä

Kokoa oma joukkue ja lähde mukaan! Turnaus pelataan Lahdessa 14. syyskuuta.

Katso tarkemmat tiedot

Asiaa eläkeuudistuksesta syksyn työeläkekouluissa

Telan työeläkekoulukiertue käy syys-lokakuussa neljällä paikkakunnalla kertomassa työeläkeuudistuksesta.

Retki Kolin kansallismaisemiin

Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestetään lapsiperheille omatoiminen kesäreissu.

Hauskaa menoa perhetapahtumassa

Paperiliiton perhetapahtuma keräsi paperiliittolaiset huvittelemaan Powerparkkiin.

Kuumuudessa työtunti on 45 minuuttia. Aurinko voi nostaa työtilan lämpötilaa reilusti, vaikka helteitä ei tulisikaan.

Janne Pahkala vei niukasti liiton ensimmäisen golfmestaruuden. Lajin leppoisassa tunnelmassa on helppo rentoutua.

Paperipantiitit huviajelivat läpi Suomen suven, mutta pääsikö kyytiin?