Kaikki kunnossa

pe 25. syyskuuta 2020 06.57.00

Anjalan paperitehas on mun lapsuuden kotitalosta alle kilometrin päässä, ja Inksan kartonkitehaskin melkein vieres. Savut näkyi pihaan. Pelattiin koulun jälkeen jalkapalloa ja talvella ulkojäillä jääkiekkoo. Jalkapallosta tuli mun juttu, kun iskä pelas ja valmensi. Iskä on paperimies, ja molemmat papatkin. Äiti ja äidinäiti kaupassa. Tyttöystäväkin vaatekaupassa myymäläpäällikkönä, et samal linjal mennään.

Iskä sano mulle, että älä ikinä mee paperitehtaalle, ja äiti että ikinä et mee kaupan alalle. No, toista oon opiskellut ja toises ollaan töissä: kuudetta kertaa määräaikaista pätkää, tän kesän kartongilla ajomiehenä ja apumiehenä pituusleikkurilla, tai rullamiehenä tai raanakuskina.

Mun lukio kesti viisi vuotta. Lähdin opiskeleen kaupan alaa sattumalta, kunnes päätin ettei minust tule tradenomia. Ei ole selkeetä visioo edelleenkään, muuta kun et jos asian voi siirtää huomiseen, niin miä siirrän. On mulla toki yks varma asia, ja se on futis. Pelailen nykyään Inkeroisten Purhan nelosdivarijoukkueessa. Harrastuspohjalta mennään, eikä 12 tunnin vuoroon oikein muuta sovikkaan. Reeneihin ja peleihin menee kuitenkin paljon aikaa.

Totta kai mä oon toivonut, että olis jotain pysyvämpää kuin vuokrakämppä ja pätkätyö. Että tietäs mitä haluaa elämältä. Ei hajuakaan! Toisaalta, mitä sitä turhaan stressaamaan, kun hyvin sitä käy kuitenkin. Niin mä uskon, ja niin varmaan myös käy. On jalkapallo, tyttöystävä, vanhemmat kannustavia, on kaveri jolle voi puhuu kaiken, ja voi äidillekin puhuu... näähän on asioita, jotka pysyy, jos en itse niitä ryssi. Et kaikki on kunnos, oli töitä tai ei.

Onhan se tietenkin mukavempaa, että on töitä, mutta ei sen varaan voi kaikkee laskee. Muutokset pitää hyväksyy, ja vahinkoja sattuu, mut niille on parempi nauraa kuin masentua. Vaikka jos miä oon tehnyt leipii aamuvuoroon, ja kun sit kotiin tultua syytän tyttöystävää, et helvetti, eihän täällä jääkaapis oo leikkeleitä eikä voita, ja kun ne sitten löytyy jauhokaapista, minne ne oon itte pistäny... ehkä se on vaan parempi nauraa ittelleen.

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Lue lisää koulutuksista

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Paperiliitto-lehden viime vuoden kansista paras oli numerossa 8 "Menestyksen takuumies".

Jos ihmettelit joulukuun Paperiliitto-lehden ristikon vihjeitä, asialle löytyy selitys.

»Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tosin totesi joitain viikkoja sitten, ettei palkalla kuulukaan tulla toimeen.»