Käärettä pukkaa Walkilta

pe jouluk. 18 07:01:00 2020

Kello lähestyy viittä iltapäivällä. Jälkikäsittelijä Vesa Suvannon työaika on periaatteessa loppunut puolitoista tuntia aiemmin, mutta hän häärää yhä Walkin Pietarsaaren tehtaalla. Suvantoa työllistävät tekstiiliteollisuuteen ja kansainväliselle kauppaketjulle tehtävät koeajot. Kunhan ehtii kotiin seitsemäksi seuraamaan jalkapallon MM-karsintojen lohkoarvontaa, ylitöihin jääminen ei harmita.

– Ainahan tuotekehitys on hyväksi, jos se johtaa tuloksiin, Suvanto sanoo.

Walkin tehdas ostaa paperia ja kartonkia, painaa ja laminoi ja myy eteenpäin. Uudet ideat ovat tarpeen, sillä tehtaan perinteisten tuotteiden, kuten kopiopapereiden suojakääreiden ja paperitehtaiden käyttämien rullakääreiden kysyntä vähenee.

– Esimerkiksi Kaipolan sulkeminen vaikuttaa suoraan meille. Samaan aikaan Ruotsissa meni kiinni kolme paperikonetta. Meiltä meni rullakääreitä sinnekin, sanoo tehtaan pääluottamusmies Matti Hautala.

Tuotteisiin kuuluu myös risukääreiksi kutsuttuja energiapeitteitä metsiin ja elintarvikkeiden suojakääreitä. Esimerkiksi Vaasan näkkäri myydään Walkin kääreessä.

Kyllä näitä työaikamalleja tulisi kehittää enemmän ja enemmän.

Toissa vuonna Walkin omistaja vaihtui pääomasijoittajasta toiseen. Hautalan mukaan se ei ole näkynyt tehtaalla kerrassaan mitenkään, eikä omistuksen vaihdolla ollut tekemistä esimerkiksi viimevuotisten yt-neuvottelujen kanssa.

Pietarsaaren tehtaalta irtisanottiin vajaat kaksikymmentä työntekijää ja määräaikaisia työsuhteita jäi uusimatta. Työllistymismahdollisuudet ovat kuitenkin melko hyvät. Kaupungissa on runsaasti teollisuutta, ja työllisyystilanne on vuosia ollut maan parhaita. Monilla aloilla on ollut suorastaan työvoimapulaa.

Walkin tuotantorakennus sijaitsee meren rannalla UPM:n sellutehtaan ja BillerudKorsnäsin paperitehtaan vieressä. Samalla niemellä ovat muun muassa Nautorin ja Baltic Yachtsin veneveistämöt ja Pietarsaaren satama.

Merenkurkun vastarannalla, reilun 80 kilometrin päässä häämöttää Ruotsi ja Uumajan kaupunki. Kuusikymmenluvulta alkaen Pietarsaaresta kulki autolautta hieman pohjoisemmaksi Skellefteån kaupunkiin. Tax free -myynnin lakkauttaminen lopetti laivalinjan vuonna 1998.

– Se oli vielä hienoa aikaa, kun sai tehdä kaiken maailman reissuja, muistelee Suvanto.

Vuonna 1966 syntyneellä Suvannnolla on vierähtänyt Walkissa 35 vuotta. Hän oli koko ajan vuorotyössä, kunnes siirtyi keväällä kokeilemaan päivätyötä.

– Kaveri pääsi eläkkeelle – oikein eläkkeelle eikä putkeen – hain tehtävään ihan mielenkiinnosta ja pääsin, Suvanto kertoo.

Uusi työnkuva on itsenäinen ja monipuolinen. Suvanto katsoo ongelmarullat ja päättää mitä kullekin on järkevintä tehdä sekä hoitaa alihankinnan kuormien lastauksia ja purkamista.

Teksti Reima Kangas
Kuva Ulla Nikula

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

eAsioinnissa katkos

Huoltokatko 13.–14.4.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.