Henkireikiä ja hoidettavia hommia

to 24. lokakuuta 2019 14.20.00

Vapaa-ajallaan jalkapalloa ja jääkiekkoa pelaava mies on lisäksi futisjoukkueensa joukkueenjohtaja.

– En keksi, mitä jättäisin pois. Eikä ole tarvekaan. Vapaa-ajan harrastukset ovat minulle henkireikä, ne auttavat jaksamaan. Luottamusmies- ja ammattiosastohommat eivät lataa akkuja niin kuin harrastukset, mutta jonkun nekin on hoidettava. Ja koska olen ottanut hoitaakseni, yritän tehdä ne mahdollisimman hyvin.

Nelikymppisen Siitosen titteleihin osaston hallituksessa kuuluu myös nuorisoasioiden hoitaja.

– Se ei kyllä pidä sisällään mitään. Sille aina välillä naureskellaan, kun ei tuota nuorta porukkaa ole oikein ollut. Tosin viime vuosina on töihin taas tullut nuorempaakin väkeä, mutta ei niin, että voisi nuorisojaostoa perustaa.

Nelikymppisestä Siitosesta tuli osastonsa luottamusmies vajaa kymmenen vuotta sitten. Melkein saman tien hänet pyydettiin myös osaston hallituksen jäseneksi. Konkarit tunnistavat kyllä innostuneet ja nappaavat heidät mukaan heti.

– Minua ovat kannustaneet Paperiliiton Juha Koiviston ja Petri Vanhalan puheet, joissa he vakuuttavat sitä, että teemme tärkeää työtä ja että asioihin pystyy vaikuttamaan. Ja ainakin luottamusmiehenä näin on. Jatkuvasti joutuu ottamaan kantaa asioihin.

Syyskuun lopulla Siitosen panosta tarvittiin yt-neuvotteluissa.

– Yt-neuvottelut alkoivat lomautuksen uhan takia. Mahdollisten lomautusten syynä on huono tilauskanta ja tilauskannan elpymisen ennustaminen on hankalaa – katsotaan nyt, kuinka tässä käy. Viimeksi meillä on ollut lomautuksia kahdeksan vuotta sitten.

Kaikesta huolimatta Siitonen kiittelee tehtaan ilmapiiriä. Nykyisen johdon kanssa on aina päästy neuvottelemaan hyvässä hengessä.

Teksti: Tiina Suomalainen

Työeläkekoulu-webinaari keskiviikkona 14.12.

Työeläkekoulujen livekiertueen päätteeksi järjestetään myös webinaari.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku on alkanut

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Lehtietu nousee ja käy digitilauksiin

Paperiliiton jäsenten lehtietu nousee vuonna 2023 ja se laajenee koskemaan sekä painettua että digilehden tilausta.

»Kumpi meistä on aasi? Jos kyse olisi ollut ihmisistä, jatkuisi hyppeleminen vieläkin.»

Unto Luhtasaari on oppinut lähes sadan vuoden mittaisen elämänsä aikana, että hyvät suhteet toisiin ihmisiin ratkaisevat aina.

Huikeita maskeerauksia, reipasta keskustelua ja hauskanpitoa tutussa porukassa. Paperiliittolaisten tuore polvi juhli ja näki ay-toimintaa uusin silmin.