Henkireikiä ja hoidettavia hommia

to lokak. 24 14:20:00 2019

Vapaa-ajallaan jalkapalloa ja jääkiekkoa pelaava mies on lisäksi futisjoukkueensa joukkueenjohtaja.

– En keksi, mitä jättäisin pois. Eikä ole tarvekaan. Vapaa-ajan harrastukset ovat minulle henkireikä, ne auttavat jaksamaan. Luottamusmies- ja ammattiosastohommat eivät lataa akkuja niin kuin harrastukset, mutta jonkun nekin on hoidettava. Ja koska olen ottanut hoitaakseni, yritän tehdä ne mahdollisimman hyvin.

Nelikymppisen Siitosen titteleihin osaston hallituksessa kuuluu myös nuorisoasioiden hoitaja.

– Se ei kyllä pidä sisällään mitään. Sille aina välillä naureskellaan, kun ei tuota nuorta porukkaa ole oikein ollut. Tosin viime vuosina on töihin taas tullut nuorempaakin väkeä, mutta ei niin, että voisi nuorisojaostoa perustaa.

Nelikymppisestä Siitosesta tuli osastonsa luottamusmies vajaa kymmenen vuotta sitten. Melkein saman tien hänet pyydettiin myös osaston hallituksen jäseneksi. Konkarit tunnistavat kyllä innostuneet ja nappaavat heidät mukaan heti.

– Minua ovat kannustaneet Paperiliiton Juha Koiviston ja Petri Vanhalan puheet, joissa he vakuuttavat sitä, että teemme tärkeää työtä ja että asioihin pystyy vaikuttamaan. Ja ainakin luottamusmiehenä näin on. Jatkuvasti joutuu ottamaan kantaa asioihin.

Syyskuun lopulla Siitosen panosta tarvittiin yt-neuvotteluissa.

– Yt-neuvottelut alkoivat lomautuksen uhan takia. Mahdollisten lomautusten syynä on huono tilauskanta ja tilauskannan elpymisen ennustaminen on hankalaa – katsotaan nyt, kuinka tässä käy. Viimeksi meillä on ollut lomautuksia kahdeksan vuotta sitten.

Kaikesta huolimatta Siitonen kiittelee tehtaan ilmapiiriä. Nykyisen johdon kanssa on aina päästy neuvottelemaan hyvässä hengessä.

Teksti: Tiina Suomalainen

Lakkoavustuksen haku on auki lakossa olleille

Jos olit työpaikallesi julistetun poliittisen lakon piirissä, kirjautumalla eAsiointiin voit hakea lakkoavustusta. Tutustu ohjeisiin

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Seuraa Tapahtumat-sivua

Salibandyjoukkueet ja motoristit voivat ilmoittautua alkuvuoden tapahtumiin. Lisää ilmoittautumisia on avautumassa.

Ohjeita lakkoavustusten hakemiseen

Jos olit työpaikallesi julistetun poliittisen lakon piirissä, voit hakea lakkoavustusta eAsioinnissa.

OrponPurran hallitus vie palkansaajilta sekä rahat että oikeudet.

Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan UPM:ään kohdistuneen lakon rajoittamiseen ei ollut perusteita.

Kemin talvi on kesää hienompi – ainakin, jos asiaa kysytään Tanja Kakolta ja hänen koiriltaan.