Henkireikiä ja hoidettavia hommia

to 24. lokakuuta 2019 14.20.00

Vapaa-ajallaan jalkapalloa ja jääkiekkoa pelaava mies on lisäksi futisjoukkueensa joukkueenjohtaja.

– En keksi, mitä jättäisin pois. Eikä ole tarvekaan. Vapaa-ajan harrastukset ovat minulle henkireikä, ne auttavat jaksamaan. Luottamusmies- ja ammattiosastohommat eivät lataa akkuja niin kuin harrastukset, mutta jonkun nekin on hoidettava. Ja koska olen ottanut hoitaakseni, yritän tehdä ne mahdollisimman hyvin.

Nelikymppisen Siitosen titteleihin osaston hallituksessa kuuluu myös nuorisoasioiden hoitaja.

– Se ei kyllä pidä sisällään mitään. Sille aina välillä naureskellaan, kun ei tuota nuorta porukkaa ole oikein ollut. Tosin viime vuosina on töihin taas tullut nuorempaakin väkeä, mutta ei niin, että voisi nuorisojaostoa perustaa.

Nelikymppisestä Siitosesta tuli osastonsa luottamusmies vajaa kymmenen vuotta sitten. Melkein saman tien hänet pyydettiin myös osaston hallituksen jäseneksi. Konkarit tunnistavat kyllä innostuneet ja nappaavat heidät mukaan heti.

– Minua ovat kannustaneet Paperiliiton Juha Koiviston ja Petri Vanhalan puheet, joissa he vakuuttavat sitä, että teemme tärkeää työtä ja että asioihin pystyy vaikuttamaan. Ja ainakin luottamusmiehenä näin on. Jatkuvasti joutuu ottamaan kantaa asioihin.

Syyskuun lopulla Siitosen panosta tarvittiin yt-neuvotteluissa.

– Yt-neuvottelut alkoivat lomautuksen uhan takia. Mahdollisten lomautusten syynä on huono tilauskanta ja tilauskannan elpymisen ennustaminen on hankalaa – katsotaan nyt, kuinka tässä käy. Viimeksi meillä on ollut lomautuksia kahdeksan vuotta sitten.

Kaikesta huolimatta Siitonen kiittelee tehtaan ilmapiiriä. Nykyisen johdon kanssa on aina päästy neuvottelemaan hyvässä hengessä.

Teksti: Tiina Suomalainen

Aurinkoa ja hyvää kesämieltä

Paperiliiton toimistolla on kesäkuukausina normaali aukiolo. Voit hoitaa monet jäsenyyteen tai työttömyysturvaan liittyvät asiat myös eAsionnissa.

SAK:n kulttuuriapuraha haettavissa elokuussa

Vuodelle 2023 haettavien apurahojen teemana on osallisuus turvalliseen tulevaisuuteen.

Jälleen voi hakea SASKin lähettiläskoulutukseen

Jos olet kiinnostunut työelämän ihmisoikeuksista, tutustu ja hae SASKin lähettiläskoulutukseen. Haku on auki.

Futismestaruus 2022 ratkeaa Helsingissä

Liiton jalkapalloturnaus ammattiosastojen joukkueille järjestetään 10.9. Helsingissä. Ilmoittaudu 12.8. mennessä.

»Ongelma on vain siinä, että poliitikot eivät ymmärrä paikallisesta sopimisesta mitään.»

Ystävien kannustamana Minna Huhtala pystyy paljon enempään kuin yksinään.

Paperiliiton perhetapahtuma Tykkimäellä keräsi noin viisituhatta osallistujaa. Päivä sai paljon kiitosta.