Etäkokous helpottaa arkea

to 24. helmikuuta 2022 06.57.00

Rauman ammattiosasto 8 on yrittänyt jo muutaman vuoden ajan järjestää 25-vuotisjuhlia. Koronapandemian takia ne siirtyvät aina vain. Muuten pandemia heijastuu osaston toimintaan niin, että kokoukset ovat olleet pääasiassa etänä. Osaston hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja, juuri 36 vuotta täyttänyt, Jussi Rantanen näkee asiassa hyvätkin puolet.

– Vuorotyön, vapaa-ajan ja perhe- elämän yhteensovittamisessa helpottaa, että kokouksiin voi osallistua kotoa käsin.

Rantasilla vipinää riittää. Vanhin lapsi on 12-vuotias, keskimmäinen 2-vuotias ja nuorin vasta 4 kuukautta.
Rantanen työskentelee Metsä Fibren voimalaitoksella ja viihtyy työssään hyvin. Voimalaitoksella on käytössä tehtäväkierto ja se tuo työhön vaihtelua ja pitää mielenkiintoa yllä.

Nelisen vuotta sitten Rantanen lähti pyynnöstä mukaan ammattiosaston toimintaan. Hänestä tuli suorilta käsin hallituksen varsinainen jäsen. Tämän vuoden alussa hänet nimitettiin myös osaston varapuheenjohtajaksi.

– Toiminta kiinnostaa minua. Meillä on hyvät yhteydet Paperiliittoon ja pystymme yhdessä vaikuttamaan sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Viime aikojen isoin kysymys on ollut UPM:n tilanne.

Työpaikalla työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden edistäminen on Rantasen mukaan tärkeä teema. Hän on myös oman osastonsa työsuojeluasiamies. Tehtaalla turvallisuutta kehitetään työsuojeluasiamiehen ja toimihenkilön muodostaman työsuojeluparitoiminnan avulla.

Raumalla on myös toinen osasto, UPM:n tehtaan iso osasto 42. Paikallisesti osastot eivät tee juurikaan yhteistyötä, vaan asiat pyörivät omassa työyhteisössä.

– Osastojen toiminta on lähitoimintaa, joka on tiiviisti kytköksissä työpaikkaan ja sen arkeen. Tämä on mielestäni toimiva tapa enkä lähtisi sitä muuttamaan. Toki, jos olemme vaikkapa lähdössä johonkin liiton tapahtumaan, voimme lähteä yhteisellä bussikuljetuksella.

Yksi ikuisuuskysymys Metsä Fibren Rauman tehtaalla, kuten muillakin Metsä Groupin tehtailla, on 12-tuntinen työvuorokierto. Tasaisin väliajoin työntekijät nostavat sen esiin, mutta konsernin johdon linja pysyy tiukkana.

– Harmillista, että työnantaja ei näe 12-tuntisen etuja samalla tavalla kuin me.

Teksti Tiina Suomalainen

Tulevia jäsentapahtumia

Kevät etenee ja uudet tapahtumat lähestyvät.

Katso lisätietoja liiton tapahtumista.

Petteri Jurva heitti frisbeegolfin mestariksi

Paperiliiton ensimmäiset frisbeegolfin mestaruuskisat käytiin lauantaina 6.5. erinomaisissa tunnelmissa Kouvolan Anjalassa.

Rauman osasto 8 voitti mestaruuden salibandyssa

Viime vuonna hopealle jäänyt raumalaisjoukkue voitti loppuottelussa Valkeakosken osasto 70:n maalein 1–0.

Uutena jäsenetuna CityShoppari-sovellus

Paperiliiton jäsenet saavat uutena jäsenetuna CityShoppari-sovelluksen veloituksetta käyttöönsä.

Liiton mestaruudet frisbeegolfissa ratkaistiin lämminhenkisessä tunnelmassa Anjalassa. Katso kisakuvat.

Kolme paperiliittolaista seurasi, paljonko päivässä kului aikaa erilaisia näyttöruutuja katsoen. – No onhan se ihan järkyttävä määrä, jos oikeasti ajattelee, toteaa Mauri Holopainen.

Mauri Holopainen laskee seuranneensa laitteiden ruutuja noin 12 tuntia. Elli-Maria Soininen lähetteli viestejä tallilla ja löi itseään rautakangella. Jorma Lehtosen ohjelmistoon kuuluivat mm. NHL ja Pipsa Possu.

Hannu Sallinen ja Petri Viitanen ovat kokeneet kouriintuntuvasti sen, miten pieni ihminen on ison vakuutusyhtiön edessä.

Sallinen on kamppaillut vakuutusyhtiön kanssa yli kymmenen vuotta. Viitaselle työnantaja räätälöi osa-aikatyön, mutta se ei käy vakuutusyhtiölle.