Etäkokous helpottaa arkea

to 24. helmikuuta 2022 06.57.00

Rauman ammattiosasto 8 on yrittänyt jo muutaman vuoden ajan järjestää 25-vuotisjuhlia. Koronapandemian takia ne siirtyvät aina vain. Muuten pandemia heijastuu osaston toimintaan niin, että kokoukset ovat olleet pääasiassa etänä. Osaston hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja, juuri 36 vuotta täyttänyt, Jussi Rantanen näkee asiassa hyvätkin puolet.

– Vuorotyön, vapaa-ajan ja perhe- elämän yhteensovittamisessa helpottaa, että kokouksiin voi osallistua kotoa käsin.

Rantasilla vipinää riittää. Vanhin lapsi on 12-vuotias, keskimmäinen 2-vuotias ja nuorin vasta 4 kuukautta.
Rantanen työskentelee Metsä Fibren voimalaitoksella ja viihtyy työssään hyvin. Voimalaitoksella on käytössä tehtäväkierto ja se tuo työhön vaihtelua ja pitää mielenkiintoa yllä.

Nelisen vuotta sitten Rantanen lähti pyynnöstä mukaan ammattiosaston toimintaan. Hänestä tuli suorilta käsin hallituksen varsinainen jäsen. Tämän vuoden alussa hänet nimitettiin myös osaston varapuheenjohtajaksi.

– Toiminta kiinnostaa minua. Meillä on hyvät yhteydet Paperiliittoon ja pystymme yhdessä vaikuttamaan sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Viime aikojen isoin kysymys on ollut UPM:n tilanne.

Työpaikalla työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden edistäminen on Rantasen mukaan tärkeä teema. Hän on myös oman osastonsa työsuojeluasiamies. Tehtaalla turvallisuutta kehitetään työsuojeluasiamiehen ja toimihenkilön muodostaman työsuojeluparitoiminnan avulla.

Raumalla on myös toinen osasto, UPM:n tehtaan iso osasto 42. Paikallisesti osastot eivät tee juurikaan yhteistyötä, vaan asiat pyörivät omassa työyhteisössä.

– Osastojen toiminta on lähitoimintaa, joka on tiiviisti kytköksissä työpaikkaan ja sen arkeen. Tämä on mielestäni toimiva tapa enkä lähtisi sitä muuttamaan. Toki, jos olemme vaikkapa lähdössä johonkin liiton tapahtumaan, voimme lähteä yhteisellä bussikuljetuksella.

Yksi ikuisuuskysymys Metsä Fibren Rauman tehtaalla, kuten muillakin Metsä Groupin tehtailla, on 12-tuntinen työvuorokierto. Tasaisin väliajoin työntekijät nostavat sen esiin, mutta konsernin johdon linja pysyy tiukkana.

– Harmillista, että työnantaja ei näe 12-tuntisen etuja samalla tavalla kuin me.

Teksti Tiina Suomalainen

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Lue lisää koulutuksista

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Paperiliitto-lehden viime vuoden kansista paras oli numerossa 8 "Menestyksen takuumies".

Jos ihmettelit joulukuun Paperiliitto-lehden ristikon vihjeitä, asialle löytyy selitys.

»Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju tosin totesi joitain viikkoja sitten, ettei palkalla kuulukaan tulla toimeen.»