Etäkokous helpottaa arkea

to helmik. 24 06:57:00 2022

Rauman ammattiosasto 8 on yrittänyt jo muutaman vuoden ajan järjestää 25-vuotisjuhlia. Koronapandemian takia ne siirtyvät aina vain. Muuten pandemia heijastuu osaston toimintaan niin, että kokoukset ovat olleet pääasiassa etänä. Osaston hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja, juuri 36 vuotta täyttänyt, Jussi Rantanen näkee asiassa hyvätkin puolet.

– Vuorotyön, vapaa-ajan ja perhe- elämän yhteensovittamisessa helpottaa, että kokouksiin voi osallistua kotoa käsin.

Rantasilla vipinää riittää. Vanhin lapsi on 12-vuotias, keskimmäinen 2-vuotias ja nuorin vasta 4 kuukautta.
Rantanen työskentelee Metsä Fibren voimalaitoksella ja viihtyy työssään hyvin. Voimalaitoksella on käytössä tehtäväkierto ja se tuo työhön vaihtelua ja pitää mielenkiintoa yllä.

Nelisen vuotta sitten Rantanen lähti pyynnöstä mukaan ammattiosaston toimintaan. Hänestä tuli suorilta käsin hallituksen varsinainen jäsen. Tämän vuoden alussa hänet nimitettiin myös osaston varapuheenjohtajaksi.

– Toiminta kiinnostaa minua. Meillä on hyvät yhteydet Paperiliittoon ja pystymme yhdessä vaikuttamaan sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Viime aikojen isoin kysymys on ollut UPM:n tilanne.

Työpaikalla työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden edistäminen on Rantasen mukaan tärkeä teema. Hän on myös oman osastonsa työsuojeluasiamies. Tehtaalla turvallisuutta kehitetään työsuojeluasiamiehen ja toimihenkilön muodostaman työsuojeluparitoiminnan avulla.

Raumalla on myös toinen osasto, UPM:n tehtaan iso osasto 42. Paikallisesti osastot eivät tee juurikaan yhteistyötä, vaan asiat pyörivät omassa työyhteisössä.

– Osastojen toiminta on lähitoimintaa, joka on tiiviisti kytköksissä työpaikkaan ja sen arkeen. Tämä on mielestäni toimiva tapa enkä lähtisi sitä muuttamaan. Toki, jos olemme vaikkapa lähdössä johonkin liiton tapahtumaan, voimme lähteä yhteisellä bussikuljetuksella.

Yksi ikuisuuskysymys Metsä Fibren Rauman tehtaalla, kuten muillakin Metsä Groupin tehtailla, on 12-tuntinen työvuorokierto. Tasaisin väliajoin työntekijät nostavat sen esiin, mutta konsernin johdon linja pysyy tiukkana.

– Harmillista, että työnantaja ei näe 12-tuntisen etuja samalla tavalla kuin me.

Teksti Tiina Suomalainen

Seuraa liiton jäsentapahtumia

Katso alla näkyvästä linkistä, mitä jäsentapatumia on ajankohtaisesti tarjolla Paperiliiton jäsenille. Ilmoittautuminen golfmestaruuskilpailuihin on nyt auki. PowerParkin perhetapahtuman ilmoittautuminen on päättynyt.

Tutustu tapahtumiin

Kirkniemi voitti keilailun yksilö- ja parikipailun

Paperiliiton keilamestaruudet ratkottiin tänä vuonna Valkeakoskella.

Syyskuussa koulutusta työelämän ihmisoikeuksista

Haluatko mukaan vapaaehtoistoimintaan, jolla edistetään työelämän ihmisoikeuksia? SASKin koulutus antaa siihen eväät.

Salibandymestaruus meni Valkeakoskelle

Valkeakosken osasto 70 kirkasti viime vuoden hopeansa ja voitti Paperiliiton mestaruuden salibandyssä.

Paperiliiton Salibandymestaruus meni Valkeakoskelle

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.