Elämän tarkoitus, se muuttuu

to 1. huhtikuuta 2021 06.57.00

Mie ootan kesää. Saan kattella laiturinpenkiltä Saimaan laineitten liplatusta, kädessä kylmä keskiolut. Vapaat just alkanut, lämmitän paljua ja saunaa. Ootan kavereita saunomaan, samoja vanhoja juttuja puhumaan, niitä parhaita. Että parasta elämässä on naiset ja keskikalja, kaikkihan sen Karjalassa tietää!

Tykkään näitä möläytellä. Töissä paperivarastossa nauratan pappoja, ne tarvii sitä. Rennot kulta-ajat on takana, porukka minimissä, kaks per vuoro, siinä saa lentää ihan tosissaan.

Koulut meni vähän miten meni. Hommasin yhdistelmäkuljettajan paperit, mutta päivääkään en oo rekkaa ajanut. Mie lastaan tehtaalla rekan, ja rekka lähtee Puolaan, mieluummin näin.

Miljan tapasin kotibileissä seittemän vuotta sitten. Saman tien ruvettiin pyörimään yhdessä. Nykyään hää opiskelee sosionomiksi ja haaveilee päivätöistä. Miulle vuorotyö käy loistavasti, kun on vapaat.

Harrastuksia oon hakenut. Pari vuotta sitten ostin sellasen tyttöjen Harley Davidsonin, 600-kuutioisen Honda Shadowin. Rakensin siitä viimesen päälle Bobberin, meni tuhansia euroja.

Viime syksynä myin sen pois. Myö ostettiin koti maalta. Nyt on peltoa, metsää, navetta, ja töihin 20 minuuttia, just sen verran kaukana tehtaista, ettei kissankusi haise. Lehmänpaska korkeintaan, ku maajussit rupee keväällä kääntään meijän peltoo. Mie muuten perkele irtisanon sen pellon vuokrasopimuksen, jos alkaa liikaa haista!

Milja on maalannut lastenhuoneen violetiks. Laskettu aika oli eilen. Tyttö on jo syntynyt, kun tätä juttua luen. Pitelen sitä sinappikonetta, että tätä pitää nyt loppuelämä hoitaa ja huoltaa.

Mie oon valmis isäksi meikäläisittäin. Isä ja äitihän oli vasta parikymppisinä, kun minut sai, ja hyvän lapsuuden ne miulle teki. Samalla tavalla vaan.

Elämän tarkoitushan on sellanen, että se muuttuu. Kyl miulta turhanpäivänen läträys joka vapailla jää. En tykkää yhtään ajatuksesta, että lapsi tottuis sellaseen.

Mie pidän häntä sylissä. Kun hän kasvaa, hän voi puhua miulle kaikesta, epäröimättä. Mie oon hälle läsnä. Vannotan, että ei kiusaa koskaan ketään. Kerron ensimmäisestä luokasta lähtien, että koulutus on kaiken aa ja oo. Opi puhumaan muutakin kuin rallienglantia.

Ehkä miekin vielä. Joku päivä vielä meen kouluun.

Teksti Ilkka Palmu
Kuva Mikko Nikkinen

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.