Ei ikinä tehtaalle - toisin kävi

pe marrask. 19 07:00:00 2021

Tehtaan varjossa kasvanut Fanny Salomaa, 25, vannoi lapsena, ettei koskaan menisi tehtaalle töihin.

– En tykännyt tehtaasta yhtään. Lähinnä se johtui siitä, että vieressä oli mielestäni ihania punaisia rivitaloja, joihin haaveilin muuttavani aikuisena. Tehdas kuitenkin näkyi jokaisesta ikkunasta.

Toisin kävi: Salomaa vakinaistettiin Jujo Thermalille jo 19-vuotiaana.

– En edes muista enää, miksi valitsin opintoalaksi prosessiteollisuuden. Mietin peruskoulun jälkeen myös sosiaali- ja terveysalaa, mutta onneksi valitsin näin.

Salomaa pääsi jo opiskeluaikoina Jujo Thermalille kesätöihin ja harjoitteluihin. Valmistuttuaan hän työskenteli pituusleikkurilla, kunnes käyttölaboratoriossa vapautui paikka ja Salomaa siirtyi sinne.

Vaikka laboratoriotyöskentelystä puuttuu tuotannon fyysisyys, Salomaa viihtyy työssään. Se on ennen kaikkea mielenkiintoista ja sopii hänen luonteelleen.

– Vaikka olen ulospäinsuuntautunut, viihdyn hyvin yksin. Käyttölaboratoriossa on vain yksi työntekijä vuorossaan, mutta siellä pyörii kuitenkin porukkaa vähän väliä.

Sosiaalisia nuoria työntekijöitä houkutellaan herkästi vaikuttamaan. Salomaatakin on kerran kysytty luottamusmiesvaaliin, mutta hän ei uskaltanut lähteä.

– Pelkään homman olevan liian vaativaa ja aikaavievää. Minulta puuttuu myös kunnon auktoriteettiluonne ja olen aikamoinen stressaaja. Omaa kynnystäni madaltaisi, jos itseluottamukseni kasvaisi enemmän ja saisin selkeän kuvan siitä, mitä luottamustehtävät sisältävät ja onko epäkohtia, joihin voisin vaikuttaa.

Vaikka Salomaa ei ole itse ainakaan vielä kiinnostunut vaikuttamisesta, hän korostaa, että on tärkeä saada nuoria mukaan. Nuoret tuovat mukanaan tuoreita ajatuksia ja ideoita.

Eikä Salomaalla ei tällä hetkellä olisi aikaakaan, sillä hänen vapaa-aikansa täyttyy näyttelemisestä, keramiikan tekemisestä, taekwondosta, lukemisesta ja mattojen kutomisesta. Hän listaa harrastuksekseen myös lukion, jota hän suorittaa aikuislukiossa verkko-opintoina. Suunnitelmissa on valmistua ylioppilaaksi parin vuoden sisällä.

– Halusin tosi kovasti lukioon peruskoulun jälkeen, mutta monilta tahoilta tuli viestiä, että en arvosanojeni takia pääsisi sinne. Nyt toteutan haavettani. Ja ihan hyvin se sujuu.

Teksti Tiina Suomalainen

Lakkoavustuksen haku on auki lakossa olleille

Jos olit työpaikallesi julistetun poliittisen lakon piirissä, kirjautumalla eAsiointiin voit hakea lakkoavustusta. Tutustu ohjeisiin

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Seuraa Tapahtumat-sivua

Salibandyjoukkueet ja motoristit voivat ilmoittautua alkuvuoden tapahtumiin. Lisää ilmoittautumisia on avautumassa.

Ohjeita lakkoavustusten hakemiseen

Jos olit työpaikallesi julistetun poliittisen lakon piirissä, voit hakea lakkoavustusta eAsioinnissa.

OrponPurran hallitus vie palkansaajilta sekä rahat että oikeudet.

Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan UPM:ään kohdistuneen lakon rajoittamiseen ei ollut perusteita.

Kemin talvi on kesää hienompi – ainakin, jos asiaa kysytään Tanja Kakolta ja hänen koiriltaan.