Ei ikinä tehtaalle - toisin kävi

pe marrask. 19 07:00:00 2021

Tehtaan varjossa kasvanut Fanny Salomaa, 25, vannoi lapsena, ettei koskaan menisi tehtaalle töihin.

– En tykännyt tehtaasta yhtään. Lähinnä se johtui siitä, että vieressä oli mielestäni ihania punaisia rivitaloja, joihin haaveilin muuttavani aikuisena. Tehdas kuitenkin näkyi jokaisesta ikkunasta.

Toisin kävi: Salomaa vakinaistettiin Jujo Thermalille jo 19-vuotiaana.

– En edes muista enää, miksi valitsin opintoalaksi prosessiteollisuuden. Mietin peruskoulun jälkeen myös sosiaali- ja terveysalaa, mutta onneksi valitsin näin.

Salomaa pääsi jo opiskeluaikoina Jujo Thermalille kesätöihin ja harjoitteluihin. Valmistuttuaan hän työskenteli pituusleikkurilla, kunnes käyttölaboratoriossa vapautui paikka ja Salomaa siirtyi sinne.

Vaikka laboratoriotyöskentelystä puuttuu tuotannon fyysisyys, Salomaa viihtyy työssään. Se on ennen kaikkea mielenkiintoista ja sopii hänen luonteelleen.

– Vaikka olen ulospäinsuuntautunut, viihdyn hyvin yksin. Käyttölaboratoriossa on vain yksi työntekijä vuorossaan, mutta siellä pyörii kuitenkin porukkaa vähän väliä.

Sosiaalisia nuoria työntekijöitä houkutellaan herkästi vaikuttamaan. Salomaatakin on kerran kysytty luottamusmiesvaaliin, mutta hän ei uskaltanut lähteä.

– Pelkään homman olevan liian vaativaa ja aikaavievää. Minulta puuttuu myös kunnon auktoriteettiluonne ja olen aikamoinen stressaaja. Omaa kynnystäni madaltaisi, jos itseluottamukseni kasvaisi enemmän ja saisin selkeän kuvan siitä, mitä luottamustehtävät sisältävät ja onko epäkohtia, joihin voisin vaikuttaa.

Vaikka Salomaa ei ole itse ainakaan vielä kiinnostunut vaikuttamisesta, hän korostaa, että on tärkeä saada nuoria mukaan. Nuoret tuovat mukanaan tuoreita ajatuksia ja ideoita.

Eikä Salomaalla ei tällä hetkellä olisi aikaakaan, sillä hänen vapaa-aikansa täyttyy näyttelemisestä, keramiikan tekemisestä, taekwondosta, lukemisesta ja mattojen kutomisesta. Hän listaa harrastuksekseen myös lukion, jota hän suorittaa aikuislukiossa verkko-opintoina. Suunnitelmissa on valmistua ylioppilaaksi parin vuoden sisällä.

– Halusin tosi kovasti lukioon peruskoulun jälkeen, mutta monilta tahoilta tuli viestiä, että en arvosanojeni takia pääsisi sinne. Nyt toteutan haavettani. Ja ihan hyvin se sujuu.

Teksti Tiina Suomalainen

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan on alkanut

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.