Ei erikoiskohtelua riskiryhmille

pe 15. toukokuuta 2020 07.02.00

Vesa Nissinen kuuluu koronavirustaudin riskiryhmään tuplasti, sillä hänellä on sekä tyypin 1 diabetes että astma. Riskeistä huolimatta Nissinen jatkaa työssä kuten ennenkin. Hän työskentelee päivämiehenä Stora Enson Varkauden tehtaan voimalaitoksella.

– Meillä on työpaikalla paljon rajoituksia koronan vuoksi, ja ollaan pitkälti omissa oloissamme. Hanskoja pidämme koko ajan. Pesemme ja desinfioimme käsiä, kahvoja ja pintoja. Tietokoneella työskennellessäni käytän omaa näppäimistöä.

Nissinen ei ole toistaiseksi huolissaan terveydestään. Tartunnat Varkauden alueella ovat laskettavissa kahden käden sormilla.

– Enemmän tuo lähipiiri on huolissaan: vaimo ja nuorin tyttäreni, joka työskentelee Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja kohtaa työssään koronavirusinfektion saaneita.

VAKAVAN KORONAVIRUSTAUDIN riskiryhmään kuuluvat astmaatikkojen ja diabeetikkojen lisäksi muun muassa sydän- ja verisuonisairauksista kärsivät. Soittokierros työpaikoille kertoo, että riskiryhmäläisten työskentelystä on noussut jonkin verran kysymyksiä. Tuotannollisessa työssä etätyö on mahdotonta. Niinpä riskiryhmäläisetkin jatkavat työtään paperikoneilla, sellukattiloilla ja valvomoissa.

– Koetamme suojautua parhaamme mukaan. Meidänkin työntekijöiden ikärakenne keskittyy noin 48 -vuotiaisiin ja monilla on perussairauksia, sanoo Savon Sellun työsuojeluvaltuutettu Kari Rissanen.

– Sitä olen pohtinut, että jos tehtaalla tulee koronaepäilyjä, niin miten voisimme suojella riskiryhmään kuuluvia, mainitsee Joutsenon Metsä Boardin työsuojeluvaltuutettu Ilkka Oikkonen.

SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN ohjeiden mukaan, jos riskiryhmään kuuluva työntekijä on huolissaan tartuntavaarasta, hän voi työterveyshuollon kanssa arvioida riskiä ja neuvotella mahdollisista muutoksista työjärjestelyissä tai työtehtävissä.

– Työterveyslääkäri arvioi tilanteen yksilöllisesti. Siksi emme ole antaneet keittokirjaohjeita – eikä sellaisia voi tilanteiden erilaisuuden vuoksi antaa, sanoo ylilääkäri Heikki Frilander Työterveyslaitokselta.

Sairausloma ei ole mahdollinen.

– Pelkkä riskiryhmään kuuluminen ja huoli sairastumisesta ei ole riittävä sairausloman peruste.

Teksti Tiina Suomalainen
Kuva Akseli Muraja

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.