Ei erikoiskohtelua riskiryhmille

pe 15. toukokuuta 2020 07.02.00

Vesa Nissinen kuuluu koronavirustaudin riskiryhmään tuplasti, sillä hänellä on sekä tyypin 1 diabetes että astma. Riskeistä huolimatta Nissinen jatkaa työssä kuten ennenkin. Hän työskentelee päivämiehenä Stora Enson Varkauden tehtaan voimalaitoksella.

– Meillä on työpaikalla paljon rajoituksia koronan vuoksi, ja ollaan pitkälti omissa oloissamme. Hanskoja pidämme koko ajan. Pesemme ja desinfioimme käsiä, kahvoja ja pintoja. Tietokoneella työskennellessäni käytän omaa näppäimistöä.

Nissinen ei ole toistaiseksi huolissaan terveydestään. Tartunnat Varkauden alueella ovat laskettavissa kahden käden sormilla.

– Enemmän tuo lähipiiri on huolissaan: vaimo ja nuorin tyttäreni, joka työskentelee Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja kohtaa työssään koronavirusinfektion saaneita.

VAKAVAN KORONAVIRUSTAUDIN riskiryhmään kuuluvat astmaatikkojen ja diabeetikkojen lisäksi muun muassa sydän- ja verisuonisairauksista kärsivät. Soittokierros työpaikoille kertoo, että riskiryhmäläisten työskentelystä on noussut jonkin verran kysymyksiä. Tuotannollisessa työssä etätyö on mahdotonta. Niinpä riskiryhmäläisetkin jatkavat työtään paperikoneilla, sellukattiloilla ja valvomoissa.

– Koetamme suojautua parhaamme mukaan. Meidänkin työntekijöiden ikärakenne keskittyy noin 48 -vuotiaisiin ja monilla on perussairauksia, sanoo Savon Sellun työsuojeluvaltuutettu Kari Rissanen.

– Sitä olen pohtinut, että jos tehtaalla tulee koronaepäilyjä, niin miten voisimme suojella riskiryhmään kuuluvia, mainitsee Joutsenon Metsä Boardin työsuojeluvaltuutettu Ilkka Oikkonen.

SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN ohjeiden mukaan, jos riskiryhmään kuuluva työntekijä on huolissaan tartuntavaarasta, hän voi työterveyshuollon kanssa arvioida riskiä ja neuvotella mahdollisista muutoksista työjärjestelyissä tai työtehtävissä.

– Työterveyslääkäri arvioi tilanteen yksilöllisesti. Siksi emme ole antaneet keittokirjaohjeita – eikä sellaisia voi tilanteiden erilaisuuden vuoksi antaa, sanoo ylilääkäri Heikki Frilander Työterveyslaitokselta.

Sairausloma ei ole mahdollinen.

– Pelkkä riskiryhmään kuuluminen ja huoli sairastumisesta ei ole riittävä sairausloman peruste.

Teksti Tiina Suomalainen
Kuva Akseli Muraja

Kevät täynnä jäsentapahtumia

Keväällä 2023 järjestetään useita urheilullisia jäsentapahtumia. Valitse lajisi ja lähde mukaan! Uutuutena Paperiliiton Frisbeegolf SM-kilpailut.

Tutustu jäsentapahtumiin

Uusi vuosi - uutta oppimaan?

Tuoko vuosi 2023 matkassaan uusia tehtäviä? Päivitä osaamistasi Murikka-opiston järjestämillä kursseilla. Paperiliittolaisille on tarjolla sekä omia että muiden liittojen kanssa yhteisiä kursseja.

Jäsenkortti aina mukana puhelimessa

Mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti aina vuoden alusta, eikä korttia tarvitse ladata uudelleen.

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku jatkuu

Nyt varattavissa viikot 1–22/2023.

112 päivää kestäneessä lakossa oli kyse UPM:n ideologisesta ristiretkestä. Tätä mieltä oli 92 prosenttia Paperiliiton kyselyyn vastanneista yrityksen työntekijöistä.

Ateriarytmi alkaa aamusta. Sakari Ojaniemi luottaa puuroon ja työmaaruokalaan.

Tytöt ovat jotenkuten koulutuksen kärryillä. Pojat eivät ole vuosiin kärryjä nähneetkään.