Ei erikoiskohtelua riskiryhmille

pe 15. toukokuuta 2020 07.02.00

Vesa Nissinen kuuluu koronavirustaudin riskiryhmään tuplasti, sillä hänellä on sekä tyypin 1 diabetes että astma. Riskeistä huolimatta Nissinen jatkaa työssä kuten ennenkin. Hän työskentelee päivämiehenä Stora Enson Varkauden tehtaan voimalaitoksella.

– Meillä on työpaikalla paljon rajoituksia koronan vuoksi, ja ollaan pitkälti omissa oloissamme. Hanskoja pidämme koko ajan. Pesemme ja desinfioimme käsiä, kahvoja ja pintoja. Tietokoneella työskennellessäni käytän omaa näppäimistöä.

Nissinen ei ole toistaiseksi huolissaan terveydestään. Tartunnat Varkauden alueella ovat laskettavissa kahden käden sormilla.

– Enemmän tuo lähipiiri on huolissaan: vaimo ja nuorin tyttäreni, joka työskentelee Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja kohtaa työssään koronavirusinfektion saaneita.

VAKAVAN KORONAVIRUSTAUDIN riskiryhmään kuuluvat astmaatikkojen ja diabeetikkojen lisäksi muun muassa sydän- ja verisuonisairauksista kärsivät. Soittokierros työpaikoille kertoo, että riskiryhmäläisten työskentelystä on noussut jonkin verran kysymyksiä. Tuotannollisessa työssä etätyö on mahdotonta. Niinpä riskiryhmäläisetkin jatkavat työtään paperikoneilla, sellukattiloilla ja valvomoissa.

– Koetamme suojautua parhaamme mukaan. Meidänkin työntekijöiden ikärakenne keskittyy noin 48 -vuotiaisiin ja monilla on perussairauksia, sanoo Savon Sellun työsuojeluvaltuutettu Kari Rissanen.

– Sitä olen pohtinut, että jos tehtaalla tulee koronaepäilyjä, niin miten voisimme suojella riskiryhmään kuuluvia, mainitsee Joutsenon Metsä Boardin työsuojeluvaltuutettu Ilkka Oikkonen.

SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN ohjeiden mukaan, jos riskiryhmään kuuluva työntekijä on huolissaan tartuntavaarasta, hän voi työterveyshuollon kanssa arvioida riskiä ja neuvotella mahdollisista muutoksista työjärjestelyissä tai työtehtävissä.

– Työterveyslääkäri arvioi tilanteen yksilöllisesti. Siksi emme ole antaneet keittokirjaohjeita – eikä sellaisia voi tilanteiden erilaisuuden vuoksi antaa, sanoo ylilääkäri Heikki Frilander Työterveyslaitokselta.

Sairausloma ei ole mahdollinen.

– Pelkkä riskiryhmään kuuluminen ja huoli sairastumisesta ei ole riittävä sairausloman peruste.

Teksti Tiina Suomalainen
Kuva Akseli Muraja

Lähden mukaan vuoden parhaisiin bileisiin!

Bileet pidetään Helsingissä 5. marraskuuta. Ammattiosastot tukevat nuoria matka- ja majoituskuluissa.

Lähde tutustumaan parempaan työelämään

Huomio Lahden, Jyväskylän ja Kouvolan seutu: SAK kutsuu kaikkia liittojensa jäseniä nauttimaan iltapalaa ja saamaan eväitä parempaan työelämään.

Ammattiosastojen syyskokoukset

Katso täältä oman osastosi syyskokousajankohta.

Jalkapallomestaruus meni Imatralle

Paperiliiton tämänvuotiseen futisturnaukseen osallistui yhdeksän joukkuetta. Voiton vei Imatran joukkue.

Imatran joukkue voitti kultaa, Valkeakoski hopeaa ja Kuusaa pronssia Paperiliiton jalkapalloturnauksessa.

Juha Kärkkäinen ei pane pahakseen, jos prosessissa on jotain häikkää. Vian löytäminen palkitsee.

Mika Ravanderin mielestä tärkeintä ei ole saalis, vaan että tilanteita tulee ja makkaranpaistossa riittää puitavaa.