Ammattiosastotoiminta on muuttunut asiapitoisemmaksi

pe jouluk. 18 07:00:00 2020

Kuutisen vuotta sitten Kanniainen jätti luottamusmiehen työt antaakseen tilaa nuoremmille, mutta jatkoi vaikuttamista osasto 14:n hallituksessa.

Vuosien saatossa ammattiosastotoiminta on muuttunut Kanniaisen mukaan asiapitoisempaan suuntaan.

– Vapaa-ajan riennot ovat vähentyneet väkimäärän vähentyessä ja ikääntyessä, mutta virallinen toiminta on kuitenkin aktiivista. Plussaa on se, että tiedonkulku liitosta meille päin on nopeaa ja tehokasta. Osaston toiminta linkittyy nyt liittoon paljon paremmin kuin joskus aiemmin.

Vaikuttamishalua Kanniaisella on ollut aina. Hän oli jo opiskeluaikoina mukana eri oppilaskunnissa.

– Minulla on aina ollut mielenkiintoa yhteisten asioiden eteenpäinviemiseen ja kehittämiseen. Kai se on luonnevika, niin kuin kaikilla meillä aktiiveilla. Joku sisäinen palo, halu olla sisällä asioissa. Osaston hallituksessa pääsee näkemään konkreettisesti kentän kokonaisuuden kaikkine haasteineen ja onnistumisineen.

Kanniainen huomauttaa, että kokonaisuuden hahmottamista helpottaa se, että nykyään tehtaan toimintoja on yhtenäistetty. Tosin se on tuonut mukanaan resurssien riittävyyteen liittyvät haasteet.

– Aiemmin, kun porukkaa oli enemmän, tehtaan eri osastot toimivat enemmänkin omina yksiköinään. Nyt paljon on harmonisoitunut. Tähän liittyy myös yksi keskeinen tavoitteeni: toivon pystyväni osaltani vaikuttamaan siihen, että saamme tasapuolisuutta sopimuksiin ja käytäntöihin.

Luottamusmiesvuodet olivat Kanniaisen mukaan monipuolisia ja opettavaisia, mutta myös raskaita. Niihin vuosiin mahtuu Varkauden kohtalonhetket, kun kolme paperikonetta ja kartonkikone ajettiin alas 2000-luvun loppupuolella.

Kanniainen miettii, että olisi naiivia sanoa, että aaltopahvin raaka-ainetta valmistavan tehtaan tulevaisuus olisi turvattu.

– Mutta tämän hetken valossa tuntuu siltä, että suuria uhkia ei ole. Ehkä enemmänkin paljon pieniä haasteita.

Teksti Tiina Suomalainen

Jäsentapahtumien kevät pääsi vauhtiin

Keilaturnaus jatkuu Valkeakoskella 12.5. saakka. Toukokuussa kisaillaan salibandyssa ja frisbeegolfissa. Kesäkuussa tarjolla on perhetapahtuma ja motoristien kokoontumisajot.

Tutustu tapahtumiin

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Katso täältä oman osastosi kevätkokousajankohta ja lähde rohkeasti mukaan.

Ilmoittautuminen PowerParkin perhetapahtumaan päättyy 9.5.

Lisäksi ilmoittautuminen on käynnissä moneen muuhunkin jäsentapahtumaan. Tervetuloa mukaan!

Paperiliiton omistamien Holiday Club -lomaviikkojen haku meneillään

Varattaviksi tulevat viikot 23–52/2024

Metsä Group suunnittelee noin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään.

Metsä Groupin työntekijät ovat tyytyväisiä yksilölliseen vuoro työaikamalliin. Joutsenon BCTMP-tehtaalla jokainen valitsi 12-tuntisen.

Paperiliiton ja yritysten väliset tes-neuvottelut ovat edenneet alkuvuodesta lähes suunnitelman mukaan. UPM:n liiketoimintojen kanssa neuvotellaan palkan tarkistusten sijaan koko työehtosopimuksesta.