UPM ei lämmennyt keskusteluille Paperiliiton kanssa

44 Lauritsalan osasto 02.02.2022

Alla UPM:n tiedote liittyen keskustelu kutsuun

UPM:n liiketoimintojen neuvottelutiimien vetäjät ja Paperiliiton toimiston edustajat tapasivat viime viikolla ja keskustelivat neuvottelutilanteesta. Maanantaina 31.1. Paperiliitto esitti keskustelun jatkamista UPM:n neuvottelutiimien vetäjien kanssa. Keskustelujen sijaan UPM toivoo Paperiliitolta pikaista päätöstä aitojen työehtoneuvottelujen aloittamisesta.

Erilaisia yleisiä neuvottelutilannetta koskevia keskusteluja on käyty jo 2021 keväästä alkaen, eivätkä ne UPM:n näkemyksen mukaan tähtää uusista työehdoista sopimiseen. UPM:n liiketoiminnat pitävät nyt kriittisenä, että yhtään viikkoa ei enää hukata tilannekatsauksiin, vaan neuvottelut uusista liiketoimintakohtaisista työehtosopimuksista käynnistetään välittömästi. Neuvottelutiimien vetäjät ovat jo ehdottaneet neuvottelupäiviä Paperiliitolle.

Toistaiseksi Paperiliitolla ei ole ollut valtuuksia liiketoimintakohtaisten neuvottelujen käynnistämiseen. Paperiliitto on todennut, että työt UPM:n liiketoimintojen tuotantolaitoksilla voivat jatkua vasta, kun uusista työehdoista on sovittu.

UPM Communication Papers Oy:n, UPM Raflatac Oy:n, UPM Specialty Papers Oy:n, UPM Sellun ja UPM Biopolttoaineiden Suomen tuotantolaitokset ovat lakossa viidettä viikkoa. Lappeenrannan biojalostamo jouduttiin uhkaavan työtaistelun takia ajamaan alas jo viime vuoden joulukuussa.