Paperiliitto jatkaa lakkoa ja teki aloitteen neuvotteluista.

44 Lauritsalan osasto 04.02.2022

Paperiliiton hallitus päätti jatkaa viisi viikkoa kestänyttä lakkoa 12.3.2022 kello 6 saakka

Paperiliiton hallitus päätti jatkaa viisi viikkoa kestänyttä lakkoa UPM:n paperiteollisuuden työehtosopimusta noudattaneissa tehtaissa 12.3.2022 kello 6 saakka, ellei sitä ennen saavuteta neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta. Lakon ulkopuolelle rajataan ne työt, jotka Helsingin käräjäoikeuden 21.1.2022 antaman päätöksen mukaan voisivat vaarantaa hengen, terveyden tai ympäristön tilan. Rajaus koskee yhtiön toimipaikkoja Kaukaalla, Kymillä, Pietarsaaressa, Raumalla, Jämsänkoskella ja Tervasaaressa.

Paperiliitto on myös ilmoittanut UPM:lle olevansa valmis neuvottelemaan UPM:n toimialojen kanssa. Paperiliiton hallitus päätyi kokouksessaan siihen, että liitto on valmis neuvottelemaan, vaikka UPM haittaa neuvotteluja asettamillaan ennakkoehdoilla. Hallitus korostaa, että Paperiliitolla on edelleen omat tavoitteensa koskien työehtosopimuksen sisältöä.

Paperiliitto odottaa UPM:n ymmärtävän, kuinka merkittävistä syistä viisi viikkoa kestäneeseen lakkoon on ryhdytty. Tilanteen vakavuudesta on osoituksena myös se, että toiset ammattiliitot tukevat omilla saartotoimillaan UPM:n lakossa olevia työntekijöitä. Lisäksi kansainvälinen ay-liike on hyvin huolissaan UPM:n tavoitteiden vaikutuksesta suomalaiseen sopimuskulttuuriin.