Maailman paperiryhmä päätti tukitoimista

44 Lauritsalan osasto 02.02.2022

Kansainväliset paperialan järjestöt sopivat solidaarisuustoimista UPM:n työntekijöille.

UPM:n paperiliittolaisten jäsenten yli neljä viikkoa kestänyt lakko herättää huolta maailmanlaajuisesti. Suomalaisten ammattiliittojen edustajat kertoivat 1. helmikuuta pidetyssä kokouksessa globaalin paperiryhmän edustajille tilanteesta UPM:ssä.

Neuvotteluja uusista työehdoista 1.1. alkaen ei ole voitu aloittaa, koska Paperiliitto tavoittelee yhtä sopimusta, UPM viittä erillistä sopimusta eri liiketoimintoihin. UPM ei aio neuvotella toimihenkilöiden työehdoista lainkaan, vaan työehdot määräytyvät kuten ylemmillä toimihenkilöillä. Kansainväliset ay-toimijat pitävät tällaista sopimustoiminnan hajottamista ideologisena, etenkin kun se tapahtuu maassa, jossa perinteisesti on edistetty sopimista hyvillä työmarkkinasuhteilla.

Kokouksen kutsui koolle maailman teollisuusliittojen kattojärjestö IndustriAll ja siihen osallistuivat etäyhteydellä Suomesta Paperiliitto, Ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto sekä edustajia Ruotsin, Saksan, Itävallan, Uruguayn ja Yhdysvaltojen paperisektorilta.

Järjestöjen edustajat ovat suorastaan järkyttyneitä UPM:n tavasta toimia Suomen muuttuneessa työehtosopimusneuvottelutilanteessa ja kuinka yhtiö jättää huomiotta työntekijöiden oikeudet. Järjestöt aikovat myös pitää UPM:n toimintaa näkyvillä omassa viestinnässään eri tavoin.