Lakko UPM:n työpaikoilla jatkuu kahdella viikolla 19. helmikuuta saakka.

44 Lauritsalan osasto 21.01.2022

UPM:n paperiliittolaisten jäsenten lakon kolmas viikko on meneillään. Liiton hallitus päätti jatkaa lakkoa vielä kahdella viikolla eli 19. helmikuuta saakka, jos työehtosopimusta ei siihen mennessä synny. Syynä lakon jatkamiseen on se, että Paperiliiton aloitteet eivät ole saaneet UPM:ssä vastakaikua. UPM on ilmoittanut aloittavansa neuvottelut vain, jos ne käydään liiketoimintakohtaisesti ja heidän ehdoillaan.

Paperiliitto on ehdottanut UPM:n johdon edustajille keskustelua vaikeasta työmarkkinatilanteesta ja tilanteesta ulospääsystä kohti neuvottelupöytää. UPM on kieltäytynyt tapaamisesta.

Paperiliitto on yrittänyt saada UPM:n kanssa alkuun yhtiökohtaisen neuvottelun työehtosopimuksesta muun muassa antamalla sopimukseksi oman esityksensä. Sen UPM on hylännyt ilman minkäänlaista vastaesitystä. UPM on myös katkaissut Lappeenrannan biojalostamoa koskevat neuvottelut, jotka ehdittiin aloittaa aiemman sopimuksen pohjalta.

Paperiliitolle on edelleen olennaisen tärkeää sopia yhtiökohtainen sopimus ja tehdä se aiempaa sopimussisältöä hyödyntäen, kuten kaikissa muissa neuvotelluissa sopimuksissa.

Liiton hallitusta ihmetyttää, miten yksi yhtiö ei halua osoittaa arvostusta työntekijöitään kohtaan edistämällä pikimmiten yhteistä sopimista uusista työsopimusehdoista ja alan muiden toimijoiden kanssa yhtenevällä tavalla. Paperiliitto on saanut neuvoteltua muiden yritysten kanssa kaikki paperiteollisuuden uudet työehtosopimukset.

– UPM:n työntekijät ansaitsevat yhtä lailla rakentavaa kohtelua ja arvostusta menestyvän metsäyhtiön tuloksentekijöinä, kuten kaikki muut jo sopimuksen tehneiden yritysten työntekijät, toteaa Paperiliiton hallitus.