Käräjäoikeus velvoitti lämmöntuotannon ja vedenkäsittelyn töihin UPM:n yksipuolisesti määrittämillä työehdoilla.

44 Lauritsalan osasto 22.01.2022

Mitä tämä tarkoittaa ja kuinka edetään.

Paperiliitto pitää käräjäoikeuden päätöstä vääränä jolla käräjäoikeus velvoittaa osan lakossa olevista  töihin sakon uhalla, liiton hallitus tekee ensi viikolla päätöksen käräjäoikeuden päätöksestä valittamisesta.

Käräjäoikeuden päätöksessä mainittuja töitä lukuun ottamatta Paperiliiton lakko UPM:n työpaikoilla jatkuu 19.2. ellei työehtosopimusta sitä ennen synny. Tuotantoa UPM:n tehtailla ei edelleenkään tehdä!

"Käräjäoikeuden päätös on oikeustajun vastainen eikä sille ole mitään järjellistä tai tosiasiallista perustetta.Tilanne jossa työnantaja käytännössä pakottaa työntekijänsä töihin vastoin omaa tahtoaan työehdoilla, joita työntekijät itse eivät ole hyväksyneet on täysin absurdi, sopimusyhteiskuntaan ja oikeusvaltioon kuulumaton.Olemme todella pahoillamme etenkin niiden jäsenten puolesta, jotka joutuvat tämän UPM:n tekopyhän turvaamistoimi  hakemuksen johdosta menemään töihin vastoin tahtoaan" (PJ Sami Ravattinen, PLM Kari Rikkilä)

Työnantajan edustajat tullee olemaan yhteydessä ammattiosaston edustajiin ensi viikon alkupuolella ja pyytävät neuvottoluihin joissa määritetään lakkorajat eli työt, jotka estävät hengen, terveyden ja ympäristön vaarantumisen (voimalaitos, vedenkäsittely ja näihin liittyvä kunnossapito sekä ympäristön vaarantumien estävät työt).

Osasto on kutsunut edellä mainittuissa työtehtävissä työskentelevät ihmiset maanantaiaamuksi  keskustelemaan tilanteesta yhdessä luottamusmiesten kanssa. Paperiliitosta tilaisuuteen osallistuu Jyri Peltola.

AKT lähtee tukemaan meitä työtaistelussa:

AKT:n hallitus on päättänyt tuen myöntämisestä Paperiliiton ja Sähköliiton työtaisteluille UPM:n tehtailla. Tukitoimet toteutetaan saartona Suomen satamissa. Maanantaina 24.1. kello 6 alkavan saarron aikana ahtaajat eivät käsittele UPM:n paperia ja sellua.

Raideammattilaiset-JHL tukee myös meitä:

Raideammattilaiset-JHL on päättänyt, että liiton jäsenet eivät toimita Paperiliiton työtaistelun aikana vaunuja UPM:lle kuormaukseen tai purkuun, poislukien raakapuuliikenne.

UPM:läisten oma webinaari pidetään tiistaina 16.2.2022 kello 17:00. Ilmoittautuminen tähän ei ole vielä alkanut! (Alla ohje ilmoittautumiseen)

(Tunnistaudu ensin eAsiointiin ja katso sieltä Jäsenasioista kohta Tiedotteet. Sen alla olevaa linkkiä klikkaamalla voit ilmoittautua webinaariin. Ilmoittaudu mukaan, lähetä kysymyksiä etukäteen tai webinaarin aikana ja tule kuulemaan ajankohtaisia asiaa UPM:n tes-tilanteesta ja lakkoon liittyvistä asioista.)

Päivitä yhteystietosi eAsioinnissa, myös puhelinnumerosi. On tärkeää, että Paperiliiton jäsenrekisterissä on kohdallasi ajantasaiset yhteystiedot. Tarkista ja päivitä omasi.