Ohjeita lomautuksia varten

41 Veitsiluodon osasto 10.12.2020

Muista ilmoittautua te-toimistoon

Alla Paperityöväen työttömyyskassan pikaohje lomautetuille:

Palkkatoimisto toimittaa kaikille lomautetuille palkkatodistuksen.

PIKA-OHJE LOMAUTETUILLE

(LYHENNETTY TYÖVIIKKO)

Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-toimistoon osoitteessa www.te-palvelut.fi >> ilmoittaudu työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä.

Hae ansiopäivärahaa työttömyyskassasta osoitteessa www.paperiliitto.fi/tyottomyyskassa >> eAsiointi. Ota huomioon seuraavat asiat:

Hae päivärahaa palkkakausittain. Ensimmäisen hakemuksen voi toimittaa jo yhden työttömyyden aikaisen, sunnuntaihin päättyvän palkkakauden osalta. Jatkohakemukset toimitetaan kahden palkkakauden eli neljän kalenteriviikon (ma-su) jaksoissa.

Liitä ensimmäiseen hakemukseen vähintään:

- lomautusilmoitus

- palkkatodistus 26 viikolta ennen lomautusta (lomarahat, palkattomat jaksot syineen ja tulospalkkiot, palvelusvuosilisät ansaintajaksoineen eriteltyinä)

- palkkalaskelma ensimmäiseltä hakujaksolta

Liitä neljän kalenteriviikon jatkohakemukseen:

- palkkalaskelmat hakujaksolta

Tarkemmat hakuohjeet ovat työttömyyskassan kotisivuilla, www.paperiliitto.fi/tyottomyyskassa. Täyttämällä hakemuksen oikein eAsioinnissa saat tietää lisäksi mahdollisesti tarvittavat liitetiedot ja niiden toimittaminen vähentää työttömyyskassan lisäselvityspyyntöjä.

Lisäksi Lomautusohje eAsioinnissa

Hakuohje kun teet hakemuksen eAsioinnissa lomautusajalta

Vaikka lomautus ei kestä täyttä kokonaista kalenteriviikkoa, niin tee ansiopäivärahahakemus täysiltä kalenteriviikoilta. Esim. jos lomautus alkaa torstaina ja päättyy seuraavan viikon keskiviikkoon, niin haettava jakso pitää olla maanataista seuraavan viikon sunnuntaihin.

Jos lomautus kestää vähintään yhden täyden kalenteriviikon (ma-su), tee ansiopäivärahahakemus lomautusajalta.

Tieto lomautuksesta annetaan kohdassa Selvitys työttömyydestä

Tiedot työsuhteesta hakujaksolla

Ilmoita hakujakson aikana voimassa olevat työsuhteet. Täytä tiedot työsuhteesta myös, jos sinut on lomautettu. Klikkaa + ILMOITA UUSI TYÖSUHDE

Merkitse kohtaa Työsuhde työsuhteen alkupäivä, työnantaja ja valitse pudotusvalikosta lomautus.

Päiväkohtainen selvitys

Jos lomautus ei kestä täyttä kalenteriviikkoa, täytä selvitys hakujaksolta, niin että valitset pudotusvalikosta

lomautuspäiville työtön,

työpäiville työssä, ilmoita työnantajan nimi ja työtunnit ja -minuutit,

V-päiville työssä,

vapaa- ja viivapäiville muu syy ja kirjoita vapaa tai (viivapäivä) -.

Hyvää tietoa löytyy myös täältä , kannattaa katsoa.