Puheenjohtajan katsaus 2023

70 Valkeakosken osasto 21.12.2023

Puheenjohtajan katsaus 2023

Työ jatkuu Joulukuu.

Vuosi on taas kerran kiitänyt. Ammattiosastomme kuluvaan vuoteen on todellakin mahtunut taas yhtä sun toista. Tapahtumia, kokoontumisia, retkiä, muutosneuvotteluita, sopimuksia ja valintoja. Otetaanpa katsaus, mitä osastomme vuosi on pitänyt sisällään.

Kuluvana vuonna kokoonnuimme viettämään enemmän aikaa yhdessä, kuin pitkään aikaan osastomme lähihistoriassa. Helmikuussa vietimme pilkkipäivää Lotila-Toimitalo akselilla. Oli mukava nähdä iloisia ilmeitä jäsenistön kasvoilla aurinkoisella Lotilan jäällä. Toivottavasti kalakanta on edes jollain tasolla elpynyt päivästämme. Yhteislaulut illalla Mikko Huovialan tahdittamana antoi meille järjestäjille selkeän palautteen, osastomme tapahtumille on tilausta. Keväällä eläkeläisjaostomme teki retken Viialan teatteriin Edith! -esitykseen sekä vieraili Paperituotteen alueella Walkin ja Adaran tehtailla. Elokuussa he tekivät sisävesiristeilyn Jussi Salokiven Mirja-laivalla kohteenaan Kaivannon keidas. Kuukausittaiset kokoontumiset Toimitalolla kuuluivat totta kai eläkeläisjaostomme toimintaan. Kesällä naisjaosto retkeili Laukon kartanolle Behmin konserttiin. Vapaaaikajaoston syksyn tapahtuma sijoittui marraskuulle. Keräännyimme ravintola Mustaan Kissaan syömään, jonka jälkeen kävimme katsomassa Veriruusutnäytelmän Valkeakosken Kaupunginteatterissa. Vuosi oli siis täynnä osaston järjestämää yhteistä aikaa. Uintikuukautta, kesäteatterilippuja ja Musarilipputukea unohtamatta.

Paperiliiton järjestämiin tapahtumiin otimme osaa seuraavasti; Keilailumestaruuskilpailu aloitti vuoden. Kilpailu järjestettiin Kuusankoskella ja tästä nelijoukkueemme toi pronssia Valkeakoskelle. Salibandyturnaus oli keväällä Helsingissä. Isolta kirkolta kotiin tuomisina oli hopeaa. Loppukesästä lähdimme pelaamaan Imatralle jalkapalloa. Voitimme mestaruuden yhdessä osasto 45 kanssa. Tämä tietää GM Lumijärvelle myös ensi kesälle rutkasti töitä pelaajasopimusten parissa. Olen nimittäin kuullut, että poika on viihtynyt Valkeakoskella. Paperiliiton nuorten tapahtumaan meiltä löytyi myös osallistujia. Onnistuimme saamaan yhä enemmän ihmisiä mukaan ammattiosastomme sekä Paperiliiton järjestämään toimintaan. Hienoa. Pidetään yhdessä huolta, että näin on jatkossakin.

Entäpä sitten työpaikkamme. Valitettavasti työtilanne hiljeni ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja kevät langetti molemmille osastomme isoille tehtaille muutosneuvotteluiden varjon. Walkille muutosneuvottelut toivat lomautuksia, Adaralla jouduttiin kokemaan irtisanomisia. Kesällä Walkilla avattiin uusi tuotantolinja, joka on yksi Walkin historian suurimmista investoinneista. Syksyllä työpaikoilla valittiin työsuojeluorganisaatiot. Loppuvuodesta Adaralla tehtiin sopimus kunnossapidon ulkoistamisesta, jonka seurauksena luottamushenkilöitä valitaan uudelleen. Adaralle saatiin myös uusi toistaiseksi voimassa oleva työehtosopimus, jonka sopimuskausi alkaa 1.1.2024. Saimme myös lukea, että Walki Holding oy myydään japanilaiselle sellu- ja paperituotteisiin keskittyvälle Oji Holdings Corporationille.

Minulta kuten varmasti meiltä kaikilta walkilaisilta on moni kysynyt, mitäs nyt kun japanilaiset ostivat Walkin? Olen vastannut kaikille samalla lailla. Kristallipalloa meistä harvemmalla on. Itselleni ei ole niinkään väliä mitä porttimme päällä lukee, kun tulen töihin. Tärkeimpiä asioita mielestäni ovat hyvinvoiva, koulutettu ja ammattitaitoinen henkilöstö. Hyvät ja laadukkaat tuotteet. Omistaja, joka haluaa investoida ja kehittää tehdasta. Kaikkien henkilöstöryhmien halu vetää köyttä samaan suuntaan ja toimia sen mukaan. Nämä antavat mielestäni mahdollisuuden sille, että Suomen pienissä kaupungeissa voidaan valmistaa tuotteita kotimaahan ja maailmalle jatkossakin. Tehdään oma osuutemme jatkossakin niin hyvin kuin pystymme. Pidetään Valkeakoski pahvin- ja paperinjalostuksen ykköspaikkana tulevaisuudessakin. Annetaan muiden tehdä työt muualla.

Maamme hallitus on päättänyt laittaa omaa maustettaan työmarkkinasoppaan. Olemme saaneet lukea Paperiliiton sekä SAK:n viestinnästä, millaisia työelämän heikennyksiä ja kurjistuksia palkansaajalle on päätetty tarjoilla Orpon-Purran hallituksen toimesta. Sairaussakko, irtisanomisen helpottaminen, paikalliset sopimukset ilman luottamusmiestä, lomautuksen varoajan lyhentäminen, perusteettomat määräaikaisuudet ja vuorotteluvapaan lakkauttaminen. Lakkooikeuden rajoituksista tai sosiaaliturvan leikkauksista puhumattakaan. Samaan aikaan meidän tulisi olla tehokkaita ja jaksaa yhä pidempään työelämässä. Itse näen tässä melkoisen ristiriidan. Millaisena työelämä näyttäytyy ammatteihin valmistuville nuorille, jos hallituksen suunnitelmat toteutuisivat? Oikeudenmukaisena, vakautta ja ennakoitavuutta elämään tuovana? Tuskin. Toivotaan, että hallitus ei aja työmarkkinoita täydelliseen kriisiin omalla toiminnallaan.

Marraskuussa pidimme ammattiosastomme jäsenkokouksen. Syyskokouksessa valitsimme osastollemme uuden hallituksen tulevalle kaudelle. Hallituksessamme tapahtui normaalia vaihtuvuutta. Kaikki osastomme toimihenkilöt ovatkin ensi kaudella uusia tekijöitä toimissaan, allekirjoittanutta lukuun ottamatta. Voidaan kai sanoa, että yhdistyksemme on onnistunut luomaan nahkansa. Haluan kiittää yhdistystoiminnastamme tai toimista pois jääviä sekä toivottaa uusille hallituksemme jäsenille sekä toimihenkilöille intoa ja menestystä tehtävään. Ammattiyhdistystoiminta on hieno laji. Toivottavasti ensi vuonna yhä useampi osastomme jäsen löytää tiensä Toimitalolle jäsenkokouskutsun kajahtaessa ilmoille.

Toimiva ammattiyhdistys tarvitsee tekijänsä. Yhdistys ei voi toimia ilman osallistuvia ja aktiivisia ihmisiä sen taustalla. Mitä ikinä tuleva vuosi tuo tullessaan, osastomme on valmiina. Kaikki lähtee korkeasta järjestäytymisasteestamme ja sen tuomasta laadukkaasta edunvalvontaorganisaatiosta. Yli tehdasrajojen ulottuva yhdessä tekeminen tulee olla vahvuutemme. Osasto 70 on olemassa jäsenistöään varten. Meidän työmme jatkuu sen eteen. Pidetään jatkossakin yhtä ja yhteyttä.

Haluan toivottaa kaikille oikein hyvää joulua ja sopuisaa vuotta 2024.

Marko Koivuranta

Paperiliiton Valkeakosken ammattiosasto 70